Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit oktober, 2016 tonen

Vaticaanburgers

De laatste week van november is de week van de mediawijsheid. De leesteksten in de laatste week oktober en november gaan over actualiteit en nieuwsselectie. Lees het artikel  Kardinalen lusten geen Big Mac bij het Vaticaan . Beantwoord daarna de vragen. Woordenschat: de kardinaal (alinea 1) controversieel (alinea 2) hv pervers (alinea 2)  hv architectonische (alinea 3)  hv karakteristiek (alinea 3) de tradities (alinea 3) de doeleinden (alinea 4) het vastgoedbedrijf (alinea 5) rechtsgeldig (alinea 5) BK 1. Wat is het onderwerp van de tekst? 2. Wat is de hoofdgedachte van het artikel? 3. Hoeveel argumenten tegen het plan bevat alinea 3? Noem ze in een citaat of vat ze samen. 4. Welke controverse (tegenspraak) vind je in alinea 4? 5. Welke oorzaak-gevolg relatie staat in alinea 5? GT 1. Wat is de hoofdgedachte van het artikel? 2. Geef een voorbeeld uit alinea 3 bij de bewering in alinea 2. 3. Geef een voorbeeld uit alinea 4 bij de bewering in alinea 2. 4.

Kleur was niet meteen oké

Lees het artikel Kleurenfoto´s uit 1907 zijn altijd verrassend . Beantwoord daarna de vragen. Woordenschat de reproducties (alinea 6)  reproduceren (alinea 7) het procedé (alinea 7) mechanisch (alinea 8) het palet (alinea 9) het contrapunt (alinea 12) hv BK 1. Waarover gaan de zinnen 1-2 van alinea 1? 2. Wat is de aanleiding voor het schrijven van het artikel? 3. Uit welke tijd komen de zinnen in alinea 2-3? 4. Waarom komen autochromes eigenlijk nooit uit het archief? 5. Wat maakte de autochromes commercieel oninteressant? GT 1. Wat wordt bedoeld met enkelkleurig en veelkleurig (alinea 2)? 2. Op welke bijzondere tegenstelling wijst alinea 11? 3. Wat waren de gevolgen van het algemeen toegankelijk worden van kleurenfotografie? 4. Welke tegenstelling vormden zwart-wit- en kleurenfotografie volgens alinea 9? 5. Welke tegenstelling beschrijft alinea 10? HV 1. Wat is het doel van alinea 2 en 3? 2. Leg het begrip omgekeerd minderwaardigheidscomplex uit (ali

Graven in de geschiedenis

Op woensdag 5 oktober begint de kinderboekenweek. Het thema is Voor altijd jong! Leerlingen van Junior College en Tiener College doen om die reden in oktober stamboomonderzoek. De leerlingen voortgezet onderwijs kijken als voorbereiding op het stambomenproject de  Verborgen verleden- aflevering over de stamboom Jochem Myjer. BK Lees de tekst  Jouw stamboom is straks gewoon op internet te vinden . Beantwoord daarna de vragen. Woordenschat geraadpleegd (raadplegen) (alinea 2) databases (alinea 4) platform (alinea 4) notarissen (alinea 4) impuls (alinea 5) 1. Wat heeft het CBG met dit nieuws te maken? 2. Op grond waarvan kiezen ze de documenten die het eerst worden gedigitaliseerd? 3. Wie maken het meest gebruik van de database? 4. Leg alinea 5 in je eigen woorden uit. 5. Wat doet een stamboomcoach? GT Lees de tekst  De geschiedenis van de achternaam . Beantwoord daarna de vragen. Woordenschat misvatting (alinea 2) systeem (alinea 3-4) secretari

Komeet Badeend

BK Lees het artikel Rosetta is gecrasht op komeet 67P - Wat leverde de missie op? Beantwoord daarna de vragen. Woordenschat de ruimtesonde (alinea 1) de verkenner (alinea 2) de improvisatie (alinea 3) het huzarenstukje (alinea 3) de controlroom (alinea 3) 1. Wie of wat wordt bedoeld met de badeend? 2. Waarom stopte ESA met Rosetta? 3. Waarom koos ESA voor een crash? 4. Welk belangrijk inzicht over kometen kreeg ESA door Rosetta? 5. De samenstelling van het water op 67P is anders dan op aarde. Wat betekent dat voor het onderzoek? GT en HV Lees het artikel  Ruimtemissie Rosetta eindigt na neerstorten op komeet 67P Beantwoord daarna de vragen. Woordenschat de ramkoers (alinea 2) de sonde (alinea 3) cruciale (alinea 6) de data (alinea 9) GT 1. Wat is de reden om Rosetta af te stoten? 2. Wat is de reden om Philae af te stoten? 3. Leg het winterslaap-idee zo volledig mogelijk uit. 4. Wat weerhield ESA van een winterslaap? 5. Welk inzicht over kometen