Doorgaan naar hoofdcontent

Grote economische klappen

De coronacrisis betekent ook een ongekende economische crisis. Nooit eerder is de wereld zo stil komen te vallen. Het economisch verkeer is volkomen ontregeld. En waar we niet weten hoe de coronacrisis zich zal ontwikkelen, weten we ook niet hoe het met de economie zal gaan. Lees in het artikel 'Zo'n schok hebben we nog nooit gezien', vier risico's nu de economie niet draait welke gevaren op de loer liggen.

Woordenschat
▢ de recessie
▢ de buffer
▢ de weerslag
▢ de sector
▢ de garantie

Leerdoel 
▢ Ik kan belangrijke risico´s en gevolgen voor de economie noemen ten tijde van de coronacrisis.

Opdracht

A. Vragen
1. Wat zijn de vier risico´s waarover de titel van het artikel spreekt?
2. Beschrijf elk van de vier risico in 1 á 2 zinnen. Wees concreet en benoem de kern goed.
3. Noem bij elk risico een oorzaak of gevolg uit de tekst. Geef aan of het een oorzaak of een gevolg is.
4. Geef twee voorbeelden van oplossingen die het artikel bij de risico´s noemt.
5. Wat wordt bedoeld met de vraagkant (alinea 4)?
6. Welke verwachtingen van de situatie na de coronacrisis worden in het artikel genoemd?
7. Wat wordt bedoeld met de ´bazooka´ aan maatregelen (bijschrift bij de infographic in het midden van het artikel)?
8. Hoe omschrijft het artikel het begrip recessie (alinea 11)?
9. In hoeverre is het artikel subjectief of objectief? Beargumenteer je antwoord.
10. In hoeverre maakt het artikel gebruik van vooronderstellingen of inschattingen? Geef voorbeelden bij je antwoord.

B. Infographic
1. Onderzoek aan de hand van een paar voorbeelden op internet hoe je een goede economische infographic maakt. Noteer belangrijke kenmerken waaraan de infographic moet voldoen.
2. Maak aan de hand van deze kenmerken een infographic waarmee je de kern van het artikel samenvat.
3. Vraag een medeleerling (online) feedback te geven. Verwerk de feedback in de infographic.
4. Schrijf een korte verantwoording over hoe je de infographoc hebt samengesteld. Benoem daarin ook de feedback die je kreeg en hoe je die hebt verwerkt.

C. Economisch nieuws
Kies de drie belangrijkste nieuwsfeiten uit de tekst. Maak een opname (video of audio) waarin je deze nieuwsfeiten in je eigen woorden uitlegt. Zorg voor een duidelijke opbouw, met een goede inleiding, een heldere kern (drie nieuwsfeiten) en een passende afsluiting. Deel de opname met een medeleerling en vraag om feedback. Schrijf een korte eigen beoordeling van je video/audio uitleg waarin je ook de feedback van de medeleerling verwerkt. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.