Doorgaan naar hoofdcontent

Japan heropent de walvisjacht

Ondanks al het internationale verzet gaat Japan weer jagen op dwergvinvissen. De jacht heeft een lange geschiedenis en is voor de Japanners belangrijk cultuurgoed, maar het is de vraag of de jacht ook in Japan nog van deze tijd blijkt. Lees meer in Japan gaat weer jagen op de dwergvinvis.


Woordenschat 
▢ de harpoen
▢  commerciële
▢ de wrevel
▢ de soevereiniteit
▢ het quotum

Leerdoel 
▢ Ik kan toelichten waarom Japan de walvisjacht hervat

Opdracht

A Vragen
1. Waarom werd de walvissenjacht verboden?
2. Wat zijn volgens de tekst de belangrijkste redenen van Japan om de walvisjacht te hervatten?
3. Op welke vissen jaagt Japan vooral?
4. Welke verschillen tussen de vissen worden in de tekst besproken? Denk onder meer aan gevangen aantallen, populariteit onder de bevolking. 
5. Waarom steunt de meerderheid van de Japanners de hervatting van de jacht?
6. Waarom werd walvisvlees tot vijftig jaar terug veel gegeten?
7. Welke verklaring geeft de tekst voor de afname van de consumptie?
8. Waarom werd het eerdere Japanse onderzoeksprogramma naar walvissen gestaakt?
9. Wat bedoelt Moronuki als hij zegt dat het westen walvissen beschouwt als charismatische dieren (alinea 14)? 
10. Wat wordt bedoeld met eco-kolonialisme (alinea 15)?
11. Wat was de kritiek van Japan op de walvisbeschermingsorganisatie IWC?
12. Hoe willen sommigen de populariteit van walvisvlees vergroten?
13. Wat is de economische verwachtingen voor de walvisvaart?

B One minute paper
Lees de tekst en schrijf daarna gedurende één minuut alles op wat je weet. Geef met deze aantekeningen een korte uitleg aan een klasgenoot of de klas.

C Infographic
Vat de ontwikkelingen rond de Japanse walvisvaart samen in een infographic.
1. Onderstreep de kern in de tekst of gebruik de bovenstaande vragen als leidraad.
2. Bestudeer een aantal voorbeelden van infographics. Let hierbij goed op de volgende belangrijke kenmerken van de infographics: duidelijke hiërarchie en logische volgorde in de informatie, een duidelijk begin en een duidelijk einde ofwel een afgerond verhaal en elke afbeelding die er staat is nodig.
3. Maak daarna een ontwerp over het thema ¨Japanse walvisvaart¨.

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.