Doorgaan naar hoofdcontent

Straatnamen van álle inwoners

Bij het geven van namen aan straten moet je je goed bedenken welke namen je kiest. Wat een vernoeming is een eervolle zaak. Maar wie willen we met name op die manier eren? Vóór je het weet, vergeet je belangrijke tijdperken, plaatsen en personen.Amsterdam vindt dat het anders moet, diverser. Lees meer in het artikel Meeste straten in Amsterdam vernoemd naar mannen en niet-Amsterdammers.

Woordenschat
▢ de afspiegeling
▢ de openbare ruimte
▢ de verscheidenheid
▢ ondervertegenwoordigd
▢ de vernoeming

Leerdoel 
▢ Ik kan vertellen hoe Amsterdam de naamgeving van straten en andere plaatsen wil veranderen

Opdracht

A Vragen

1. Wat missen critici in de straatnamen van Amsterdam?
2. Hoe komt de naamgeving van straten en andere plaatsen in de stad tot stand?
3. Wat wordt bedoeld met verscheidenheid (alinea 5)?
4. Wat zijn de belangrijkste acties die Amsterdam gaat ondernemen om de naamgeving te verbeteren?
5. Waar moet rekening mee worden gehouden bij toekomstige vernoemingen?

B Onderzoek

1. Bekijk in groepen de plattegrond van je eigen stad. Welke thema´s (zie alinea 3 en 4 van het artikel) herken je in je eigen stad? Noteer ze.
2. Bespreek met elkaar of jullie stad de stadsgeschiedenis rechtdoet. Bekijk waar nodig een korte stadsgeschiedenis op de website van de gemeente of elders op internet. Zie je de geschiedenis voldoende terug?
3. Bespreek met elkaar in hoeverre je de thema´s en namen in jullie stad divers kan noemen. Geef waar nodig suggesties voor thema´s en namen.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.