Doorgaan naar hoofdcontent

China zwijgt over Tiananmen


Op 15 april 1989 begon in China zo´n onverzettelijk protest dat de regering zich genoodzaakt voelde het op 3 juni van dat jaar hard te breken. In China is het verzwegen geschiedenis. Een deel van de bevolking denkt met sympathie terug aan het verzet van toen. Veel jonge Chinezen weten er dankzij censuur aangaande het onderwerp weinig tot niets van af. Lees hoe de Chinese overheid omgaat met de opstand van 1989 in het artikel Hoe China met internetcensuur het Tiananmen-protest doet vergeten. Lees ook het artikel onder deze tekst en maak gebruik van de verschillende video´s.

Woordenschat 
▢ reguleren
▢ de censor
▢ de stabiliteit
▢ de censuur
▢ de huiver

Leerdoel 
▢ Ik kan uitleggen wat eisen van de demonstranten waren bij de Tiananmen-protesten

Opdracht

A Vragen

1. Wat was de aanleiding voor de protesten in 1989?
2. Wat is bekend over het bloedbad dat volgde?
3. Welke vergelijking maakt de tekst met de situatie in Hong Kong?
4. Hoe en waarom wil de Chinese overheid invloed op internet?
5.Hoe omzeilen Chinezen dat?
6. Wat wordt bedoeld met The Great Firewall of China?
7. Welke regels gelden voor internetbedrijven?
8. In hoeverre zijn social media in de ban in China?
9. Waarom is de Chinese overheid zeer huiverig voor viral content?
10. Wat doet de censuur met de politieke interesse van de bevolking in China?
11. Op welke manier worden herdenkingen van de Tiananmenprotesten tot een absoluut minimum beperkt?
12. Hoe houdt de Chinese overheid op lokaal toezicht op de bevolking?

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.