Doorgaan naar hoofdcontent

India vecht tegen de uitbraak

India spant zich tot het uiterste in om corona te stoppen. Maar de omstandigheden waarin het grootste deel van de bevolking leeft en het ontzaglijke aantal inwoners overtuigen velen dat India een enorme verspreiding van het virus te wachten staat. Lees meer over de aanpak van India in het artikel Corona is voor de armen in India een dubbele ramp: die van het virus zelf, en de honger.

Woordenschat
▢ deplorabele
▢ het kampement
▢ interneren
▢ de slumbewoner
▢ de exodus
▢ het rantsoen
▢ de paranoia

Leerdoel
▢ Ik kan omstandigheden benoemen die de coronacrisis in India verzwaren

Opdracht

A.Vragen

1. In hoeverre vertelt alinea 1 (de inleiding) al de hoofdgedachte van de tekst? Motiveer je antwoord.
2. Wat zijn volgens de tekst de belangrijkste voorzorgsmaatregelen die India treft?
3. Wat veroorzaakt de ¨dubbele ramp¨ in India (alinea 5)?
4. Hoe beschrijft de tekst het handelen van premier Modi?
5. Alinea 6 typeert de economie in India als een ¨informele economie¨. Zoek op en noteer wat dat begrip betekent.
6. Welke zinnen of zinsgedeelten leggen het begrip in alinea 6 uit?
7. Wat wordt in de tekst bedoeld met het begrip exodus?
8. Is de tekst waar het gaat over het gedrag van de bevolking tijdens deze crisis objectief of subjectief? Motiveer je antwoord.
9. Is de tekst waar het gaat over het handelen van premier Modi objectief of subjectief? Motiveer je antwoord.
10. Is de tekst waar het gaat om het verloop van de coronaverspreiding in India objectief of subjectief? Motiveer je antwoord.
11. Wat bemoeilijkt India volgens de tekst het meest om de bevoling te beschermen tegen de corona-uitbraak?

B. Kernzinnen
Welke zin is de kernzin in de alinea´s van de tekst?
alinea 1. India probeert...
alinea 2. Motorhelmen en...
alinea 3. De regering...
alinea 4. Tot dusver...
alinea 5. De coronaramp...
alinea 6. Want de...
alinea 7. Dit bracht...
alinea 8. India lijkt...
alinea 9. Onderweg kunnen...
alinea 10. Premier Modi... 
alinea 11. Modi’s politieke...
alinea 12. De autoriteiten... 
alinea 13. De strijd...
alinea 14. Een extra...
alinea 15. Afgelopen weken...
alinea 16. Het onzichtbare...

C. Infodemic
In India is de behoefte aan objectieve berichtgeving groot. Infodemic, onophoudelijk nepnieuws, vormt een groot probleem (alinea 14). Zet in flyer met veel iconen en symbolen en een beperkte hoeveelheid tekst de belangrijkste richtlijnen in India op een rij.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.