Doorgaan naar hoofdcontent

Wuhan begint trek te krijgen


Wuhan ligt tijdens de coronacrisis onder een vergrootglas. Zeker de wildedierenmarkt is de boosdoener. Intussen moeten de inwoners van Wuhan wennen aan de beperkingen, aan hun geliefde wild kunnen ze vrijwel niet meer komen. Lees meer in het artikel Wanneer staan Mongoolse gazelle en honingdas weer op het menu?
 
Woordenschat 
▢ de plaats delict 
▢ onttrekken
▢ per decreet
▢ het pseudoniem
▢ (handel) doen aantrekken
▢ opgeld doen
▢ officieuze
▢ de ritselaar
▢ onder tafel
▢ transparantie
▢ de restrictie
▢ het steekspel

Leerdoel 
▢ Ik kan uitleggen wat de consumptie van wilde dieren in Wuhan betekent. 

Opdracht
  
A Vragen
1. Waarom wordt de markt plaats delict genoemd (alinea 1)?
2. Waarom praat Feng onder pseudoniem?
3. Welke woorden in alinea 3 (Feng t/m verzoek) duiden er allemaal op dat er dingen gebeuren die niet horen? Geef bij elk woordn en elke uitdrukking de betekenis.
4. Wat wordt bedoeld met de uitspraak ¨In China moet je weten hoe de wind waait¨ (alinea 4)?
5. Wat maakt de situatie ernstig (alinea 4)?
6. Geef een synoniem voor plausibel (alinea 5) en een synoniem voor theorie (alinea 5).
7. Leg het kopje Ingebakken liefde uit (alinea 10).
8. Welke theorieën over het ontstaan van het virus doen de ronde?
9. Waarnaar verwijst het woord steekspel (alinea 18)?
10. Wat zou een politiek onwenselijk resultaat van onderzoek kunnen zijn (alinea 18)?

B Woordenschat
1. Schrijf de betekenis van de woorden van Woordenschat op.
2. Kies 6 á 8 woorden uit en beschrijf daarmee de kern van de tekst.

C Informatie
In de tekst wordt veel verteld en gespeculeerd over de Huanan Zeevruchtenmarkt in Wuhan. Stel, de Chinese overheid wil met een informatiebord aan de bewoners laten weten waar ze aan toe zijn. Wat moet op het bord komen te staan? Selecteer de relevante informatie uit de tekst en ontwerp het bord. Maak bij de tekst eventueel gebruik van pictogrammen. Wees beknopt, maar duidelijk, laten er geen onjuistheden of onduidelijkheden ontstaan in Wuhan.

D (Geen) leven in Wuhan
Beschrijf in een kort verhaal, dagboekfragment of fictief interview hoe het leven in Wuhan er uit ziet. Maak gebruik van de informatie in de tekst. Kies het perspectief van een inwoner, een visser of een marktkoopman. Met welke beweringen en verhalen over corona heeft je hoofdpersoon te maken? 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.