Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe komen we er aan: Hemelvaartsdag en andere vrije dagen


Onze vakanties hebben een lange geschiedenis. Je kunt het je misschien niet voorstellen. Maar ooit was vakantie hoogst uitzonderlijk. Je mocht je gelukkig prijzen met het heel kleine beetje vrij dat je kon krijgen. Het kostte veel tijd en moeite om het aantal vrije dagen te verruimen.

Bron
AD
 Zo komen we aan onze vrije dagen: ‘Daar is hard voor gestreden’

Woordenschat
de Franse revolutie - de vakbeweging - het speerpunt - de cao - het compromis - er bekaaid van af komen - per saldo

Leerdoelen
Ik kan uitleggen hoe afspraken over vrije dagen in Nederland zijn ontstaan.

Opdracht 1 - One minute paper
Lees de tekst en noteer daarna in één minuut wat je weet over het onderwerp. Bespreek en vergelijk daarna met een klasgenoot en vul je one minute paper waar nodig aan.

Opdracht 2 - Kennisclip
Vat het onderwerp vrije dagen samen in een kennisclip van 30-60 seconden. Maak een opname van je uitleg waarbij je zelf in beeld bent of beelden maakt waarbij je stem als voice over is te horen. Zorg voor een korte maar krachtige uitleg. Houd de aandacht van de kijker vast en geef veel informatie.

Opdracht 3 - Liedtekst
Vat de tekst samen in de vorm van een liedtekst. Schrijf minimaal twee coupletten en een refrein. Zorg dat alle belangrijke informatie uit de tekst in je teksten voorkomt, zonder er een historische uitleg van te maken. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.