Doorgaan naar hoofdcontent

De hype Squid Game


Squid Game is opeens (ook tot verbazing van de makers) een wereldhit. Wat maakt dat we massaal reageren op de serie? Lees verklaringen van jongeren en deskundigen in onderstaande artikelen. Het NOS-artikel is beknopt, het NRC-artikel is een verdere analyse.

Bron 

Woordenschat
NOS meedogenloos - bruut - parallellen - hype - context - kapitalisme - een snaar raken - referentie - dilemma
NRC metafoor - surrealistisch - geëlimineerd - tieren - context - popcultuur - gelaagdheid - universeel - lugubere - aard - cynisch

Leerdoel 
Ik kan de verklaringen in de tekst voor het succes van Squid Game toelichten.

Opdracht 1 - Vragen (NOS / NRC)
1. Wat zijn volgens het artikel de meest voorkomende reacties op de serie?
2. Wat hebben de makers gedaan om de serie zo aantrekkelijk en spannend mogelijk te maken?
3. Wat is het effect van de kleurrijke omgevingen in de serie? 
4. Wat zijn volgens de deskundigen vooral de verklaringen voor de aantrekkingskracht van de serie?
5. Welke andere verklaringen noemen ze?
6. Wat is de onderliggende maatschappelijke boodschap van de serie?
7. In hoeverre speelt die maatschappelijke boodschap een rol in het succes van de serie?
8. In hoeverre geeft de schrijver van het artikel zelf een oordeel over de serie? Geef voorbeelden.

Opdracht 2 - Succesformule
Maak een korte vlog waarin je bespreekt wat de formule is om een serie tot een succes te maken. Baseer je op de tekst over Squid Game. Beperk je vlog tot ongeveer 5 minuten en werk samen met een of meer klasgenoten. Zorg dat het verhaal in het vlog een duidelijke introductie en een duidelijk slot heeft. 

Opdracht 3 - Stille discussie
Series hebben soms onbedoelde, vervelende gevolgen. In beide artikelen wordt gesproken over kinderen die de serie gaan nadoen. Vorm een groep van 3-4 leerlingen en voer een stille discussie over de vraag hoe je dat het beste kan tegengaan of liefst voorkomen. Deze discussie voer je uit door in stilte oplossingen, argumenten en reacties op een groot vel papier te schrijven. Na enige tijd krijg je het teken dat je mag overleggen. Bekijk dan als groep wat jullie allemaal hebben opgeschreven en bereid een pitch voor waarin jullie de beste ideeën naar voren brengen. De anderen krijgen de gelegenheid vragen te stellen en feedback te geven bij jullie ideeën.





Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.