Doorgaan naar hoofdcontent

Black Friday


Met dank aan de VS, die het fenomeen aan ons leverden, wordt de laatste vrijdag van november in ons land ook steeds meer "Black Friday". Een dag waarop we ons op alle mogelijke kortingen storten.

Bron
Rijnmond Waarom trappen we allemaal (ja, jij ook) in het fenomeen Black Friday?

Woordenschat
van origine - handhaven - consumenten - afgeschreven - studies - onderbewustzijn - wapenen - concept

Leerdoel
Ik kan uitleggen hoe consumenten worden verleid tot kopen.

Opdracht 1 - Samenvatten

Vul de volgende zinnen aan. Zet ze daarna door ze te nummeren in een logische volgorde.
1. Black Friday is ...
2. De kans bestaat dat ...
3. Als consument koop je risico dat ...
4. De meeste winkels ...
5. Niemand wil ...
6. De verwachting is ...
7. In veel gevallen ...
8. Misschien kun je ...

Opdracht 2 - Tips

Maak een vlog of advertentie waarin je consumenten adviseert over koopgedrag. Maak daarbij gebruik van de tekst.

Opdracht 3 - Black Friday Bingo
Maak een bingokaart van 5 x 5 vakjes. Schrijf in elk vakje een belangrijk begrip uit de tekst. De leraar noemt in willekeurige volgorde woorden uit de tekst. Je kunt gebruikmaken van de woorden van de woordenschat. Wanneer je verticaal, horizontaal of digitaal een vijftal woorden hebt kunnen doorkruisen, heb je een bingo. Mits je met de vijf woorden in Ć©Ć©n of twee zinnen een deelonderwerp van de tekst kunt toelichten.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat dĆ­e generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet mĆ©Ć©r. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiĆ«rarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geĆ«limineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies Ć©Ć©n minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.