Doorgaan naar hoofdcontent

Een Mars-aarde maken


Mars is bij lange na nog geen aarde. Wetenschappers dromen er al wel van hoe ze andere planeten bewoonbaar zouden kunnen maken. Op Mars is dan nog heel veel werk te verzetten.

Bron
De Volkskrant Wanneer kunnen we Mars bewoonbaar maken door terraforming?

Woordenschat
begerenswaardige - naar je hand zetten - oase - trilogie - steevast - catastrofe - het loodje leggen - pandemieën - kernoorlogen - reduceert - ecologie - atmosfeer - koolstof - herculeaanse - drastischer-planetoïden - per abuis

Leerdoel 
Ik kan uitleggen wat nodig is om Mars bewoonbaar te maken.

Opdracht 1 - Vragen
1. Waarom zijn we zo gefascineerd door het bewoonbaar maken van Mars?
2. Wat zijn kenmerken van de aarde die op Mars ontbreken?
3. Welke manieren noemt de schrijver om Mars op de aarde te doen lijken?
4. Wat zijn de belemmeringen bij die manieren?
5. Wat is het doel van de schrijver met het artikel?
6. In hoeverre vind jij dat hij daarin slaagt?
7. Van welke stijlfiguren maakt de schrijver gebruik?

Opdracht 2 - Kern
De tekst telt elf alinea´s. Schrijf de nummers 1-11 op en noteer achter elk nummer de kern van de alinea. Maak de zin niet te lang, maar gebruik wel steeds een volledige zin.

Opdracht 3 - Synoniemen
Geef een synoniem voor de volgende woorden: 
- begerenswaardige (alinea 1)
- oase (alinea 2)
- steevast (alinea 3)
- het loodje leggen (alinea 4)
- reduceren (alinea 4)
- ecologie (alinea 5)
- herculeaanse (alinea 9)
- planetoïden (alinea 11)
- per abuis (alinea 11)


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.