Doorgaan naar hoofdcontent

Een bosje wortelen printen


Steeds meer worden 3D-printers ook ingezet op het gebied van voedsel. Nu is een groep studenten geslaagd in het printen van wortels. Het roept de vraag op of ons eten in de toekomst een natuurproduct blijft of fabriekswaar gaat worden.

Bron 

Woordenschat 
voedselzekerheid, UV-licht, energie-intensief, gentechnologie, biotechnologie, innovatie

Leerdoel 
Ik kan voorbeelden geven van oplossingen voor voedselzekerheid en vertellen welke rol 3D-printen hierbij kan spelen. 

Vragen
1. Wat hebben twee studenten uit Qatar uitgevonden?
2. Waarom is hun uitvinding belangrijk voor landen met een tekort aan landbouwgrond?
3. Wat is het probleem waar Qatar mee kampt in verband met voedselvoorziening?
4. Hoe lossen Mohammad en Lujain dit probleem op?
5. Hoe verschilt hun methode van groenteprinten met de Nederlandse methode?
6. Hoe worden de groenten in Nederland geprint en waarvoor is dit bedoeld?
7. Wat maakt de 3D-printer van Mohammad en Lujain anders dan andere 3D-printers?
8. Hoe komen de wortels van Mohammad en Lujain tot stand?
9. Waarom denkt Pieter Debrauwer dat de methode van Mohammad en Lujain niet overal toegepast zal worden?
10. Waarom wordt de Nederlandse methode van groenteprinten als efficiënter beschouwd?

Opdrachten

1 - Poster
Ontwerp een poster die de voordelen van 3D-geprint voedsel illustreert en de problemen met traditionele landbouw benadrukt.

2 - Kruiswoordpuzzel
Bedenk een kruiswoordpuzzel waarin je woorden en begrippen uit de tekst gebruikt. Geef van die woorden en begrippen een cryptische omschrijving waarmee men de puzzel moet oplossen. 

3 - Acroniem
Vat de tekst samen in de vorm van een acroniem. Hierbij vormen de beginletters een woord. Denk aan het Wilhelmus, waarbij de eerste letter van de coupletten de naam Willem van Nassov vormen. Zorg dat het woord van jouw acroniem goed bij de tekst past. Bepaal zelf of de regels bestaan uit een woord of een zin.

4 - Ready made
In deze tekst over kant-en-klare wortels staat vast ook een kant-en-klare dichtregel. Bij een ready made maak je poëzie met bestaande tekst. Zoek een mooie zin op in de tekst en mask daar door de zinnen op te breken een klein gedicht van. Je mag woorden in het gedicht benadrukken door ze een ander lettertype of andere lettergrootte te geven. 

5 - Verhaal
Geef de kern van de tekst weer in de vorm van een kort verhaal waarin de hoofdpersoon de printer of de wortel is. Gebruik naar keuze de ik- of de hij/zij-vorm in je verhaal. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende