Doorgaan naar hoofdcontent

Een toekomst met niet-bestaande beroemdheden


In de wereld van sociale media spelen kunstmatig intelligente influencers een opvallende rol. Zo verdienen de digitale persoonlijkheden Aitana López en Maia Lima duizenden euro's met gesponsorde posts. AI-influencers als zij zijn in opkomst. De vraag is wat de gevolgen zijn als we meer en meer omringd worden door niet-bestaande influencers. 


Leerdoel
Je kunt uitleggen waarom en hoe niet-bestaande personen commercieel worden ingezet. 

Woordenschat
kunstmatige intelligentie, influencermarkt, opgeblazen, kapsones (!), transparant, feministische

Vragen
1. Wat is opvallend aan influencers zoals Aitana López en Maia Lima?
2. Hoeveel volgers heeft Aitana López op Instagram, en hoeveel verdient ze per post?
3. Wat is het doel van het Spaanse bedrijf The Clueless bij het creëren van deze AI-influencers?
4. Waarom wordt Aitana beschreven als een "mooi monster" en wat voor kritiek krijgt ze?
5. Wat zijn de zorgen met betrekking tot de invloed van AI-influencers op echte vrouwen en meisjes?
6. Hoe wordt de onrealistische perfectie van AI-gegenereerde lichamen gezien in vergelijking met echte vrouwen?
7. Wat is de reactie van mediawetenschapper Linda Duits op het bewustzijn van neppe ideaalbeelden op sociale media?
8. Hoe benadrukken de makers van Aitana en Maia de kunstmatige aard van deze influencers?
9. Wie is Emily Pellegrini en hoe heeft de anonieme maker haar gemaakt?
10. Hoe beschrijft mediawetenschapper Duits het potentieel van AI-influencers voor bedrijven en wat is haar voorspelling over hun populariteit?

Opdrachten

1. Commentaar
Schrijf een kort commentaar over dit onderwerp in de norm van een column van maximaal 300 woorden. Maak eerst korte aantekeningen en stel een schrijfplan op dat bestaat uit inleiding, kern en slot. Noteer bij de drie onderdelen m.b.v. je aantekeningen in enkele woorden wat je gaat schrijven. 

2. Emoticon-flict
Vat de conflicterende (concurrerende) waarden en belangen die in de tekst aan bod komen samen in een reeks emoticons. Wissel ze daarna uit met een klasgenoot en beschrijf jullie reeksen daarna samen in slechts enkele zinnen. Zorg dat je een compleet beeld geeft van waarden en belangen die volgens de tekst botsen. 

3. Stille discussie
Voer met enkele klasgenoten een stille discussie. Je legt een vel papier neer waarop je argumenten voor en tegen deze ontwikkeling opschrijft. Je overlegt op geen enkele manier. Tot slot van deze discussie spreek je elkaar wel kort en bepaal je samen wat de belangrijkste inzichten in de Stille discussie waren. Die inzichten bespreek he daarna kort met de klas. 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende