Doorgaan naar hoofdcontent

Klaar met het geweld van nieuwjaarsnacht


Opnieuw raakten hulpverleners in de nieuwjaarsnacht gewond door vuurwerk en andere misdragingen. Elk jaar weer klinkt er afschuw over dergelijk geweld, maar ieder jaar is het hetzelfde. ‘Een makkelijke oplossing is er niet meer.’ (bron: Het Parool)

Het Parool | Wildwest met nieuwjaar: ‘De pestkoppen zijn steeds meer aan de macht’

Leerdoel
Je kunt mogelijke oplossingen voor het geweld in de nieuwjaarsnacht en hun voor- en nadelen noemen. 

Vragen
1. Wat gebeurde er tijdens oud en nieuw in verschillende steden?
2. Wie reageerde er op de ongeregeldheden in de nieuwjaarsnacht namens het demissionaire kabinet?
3. Hoe reageerde PVV-leider Geert Wilders op het geweld tegen hulpverleners?
4. Welke eerdere uitspraak deed demissionair premier Mark Rutte over relschoppers rond oud en nieuw?
5. Wat verklaart socioloog Henk de Vos als een oorzaak voor de huidige situatie?
6. Waarom heeft de rijksoverheid volgens De Vos nooit een landelijk vuurwerkverbod ingevoerd?
7. Welke vergelijking maakt De Vos tussen vuurwerk en het rookverbod in openbare ruimtes?
8. Wat ziet sociologe Mieke van Stigt als een mogelijke oplossing voor een vredelievend oud en nieuw?
9. Hoe verklaart Van Stigt het gooien van (illegaal) vuurwerk naar hulpverleners?
10. Wat stellen politici voor als oplossing voor het probleem van jaarwisselinggeweld?

Opdrachten

1. Stellingendiscussie
Kies samen een stelling over vuurwerkverboden of nieuwjaarsgeweld. Bedenk vijf minuten lang argumenten voor en tegen deze stelling. Presenteer kort jullie standpunt aan de klas.

2. Brainstormsessie
Denk vijf minuten na over ideeën om nieuwjaarsgeweld en vernieling door vuurwerk te verminderen. Schrijf zoveel mogelijk ideeën op en deel kort jullie beste ideeën met de klas.

3. Korte casestudy
Kies een situatie van nieuwjaarsgeweld uit het artikel. Bedenk in vijf minuten hoe je dit incident zou aanpakken als je verantwoordelijk was voor een oplossing.

4. Minidebat
Vorm twee groepen en bereid in twee minuten een standpunt voor over het wel of niet instellen van een vuurwerkverbod. Presenteer kort jullie argumenten en reageer daarna op elkaars standpunten.

5. Gevolgen bespreken
Denk vijf minuten na over de mogelijke gevolgen van nieuwjaarsgeweld voor de samenleving, hulpverleners en de daders. Deel kort enkele gevolgen met de klas.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende