Doorgaan naar hoofdcontent

AI doorziet verkoolde geschiedenis


In een opzienbarende ontwikkeling hebben experts kunstmatige intelligentie toegepast om verbrande papyrusrollen uit de antieke stad Herculaneum te ontcijferen. Deze rollen, die versteenden tijdens de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus, zijn eeuwenlang onleesbaar gebleven. Met behulp van geavanceerde technologieën hebben onderzoekers nu een doorbraak bereikt die een schat aan verloren gewaande teksten uit het verleden ontsluit.

NOS | Verkoold papyrus leesbaar door AI: 'We gaan het verleden veel beter leren kennen'

Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe kunstmatige intelligentie wordt toegepast in archeologie en historisch onderzoek.

Woordenschat 
papyrusrollen, papyroloog, filosofie, Epicurisme, transcriptie, filosofische ideeën

Vragen
1. Wat maakt de papyrusrollen uit de antieke stad Herculaneum zo bijzonder?
2. Hoe hebben experts kunstmatige intelligentie toegepast om de rollen te ontcijferen?
3. Wat was de oorspronkelijke eigenaar van de villa waar de rollen werden gevonden?
4. Welke uitdagingen hebben historici en wetenschappers ondervonden bij het openen en lezen van de rollen?
5. Wat was de motivatie achter de Vesuvius-uitdaging, en wat was de prijs voor de winnaar?
6. Hoe heeft Youssef Nader het AI-systeem ontwikkeld om de papyruslagen virtueel van elkaar te scheiden?
7. Wat was het resultaat van de inspanningen van Youssef Nader en zijn team?
8. Welke onderwerpen werden behandeld in de ontcijferde tekst?
9. Wat zijn de verwachtingen voor de toekomstige ontcijfering van de andere gesloten rollen?
10. Welke uitdagingen staan het team te wachten bij het volledig begrijpen en interpreteren van de teksten?

Opdrachten

1 - One minute paper
Schrijf na het lezen gedurende precies één minuut op wat je hebt onthouden van de tekst. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie one minute papers om tot een zo compleet mogelijke samenvatting van de tekst te komen. 

2 - Infographic
Ontwerp een infographic die de geschiedenis en het belang van de papyrusrollen in de context van de klassieke oudheid illustreert. 

3 - Dobbelen
Gooi met een (online) dobbelsteen een getal. De getallen corresponderen met vragen. 1/wie, 2/wat, 3/waar, 4/wanneer, 5/waarom, 6/hoe. Stel na het gooien een vraag over de tekst die met het desbetreffende vraagwoord begint. 

4 - Teamsamenvatting
Lees de tekst en maak daarna met 2-3 klasgenoten een samenvatting door om beurten een (halve) zin op te schrijven. Zorg dat de samenvatting compleet maar ook compact wordt. 

5 - Aanvulzinnen
Bedenk tien incomplete zinnen die samen de tekst goed samenvatten. Laat in elke zin een woord weg of schrijf een halve zin op. Wissel daarna de zinnen uit met een klasgenoot en maak de samenvatting van elkaar compleet. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.