Doorgaan naar hoofdcontent

Een training niet-kopen


De belasting van het milieu door de kledingindustrie is bijzonder groot. Milieu Centraal ontwikkelde daarom met deskundigen een training. Die moet het kopen van kleding terugdringen zodat kleding op termijn schoner, eerlijker en duurzamer wordt geproduceerd. 


Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe de training stimuleert om minder kleding te kopen. 

Woordenschat
klimaatspagaat, fashion victim, consumptiedrang, fast fashion, dopamine, vicieuze cirkel

Vragen
1. Wat is het probleem dat wordt beschreven in de tekst met betrekking tot kledingaankopen?
2. Hoe probeert Milieu Centraal dit probleem aan te pakken?
3. Wat zijn enkele van de onderwerpen die worden behandeld in de gratis online training "Mijn Stijl iD"?
4. Wat zijn de gevolgen van de groei van de wereldwijde kledingproductie voor het milieu?
5. Welke rol speelt dopamine in het koopgedrag van consumenten, volgens de tekst?
6. Welke fast fashion-merken worden genoemd en wat is hun impact op de industrie?
7. Wie heeft de online training ontwikkeld en welke expertise is daarbij betrokken?
8. Hoe reageren de hersenen op het koopgedrag met betrekking tot kleding, volgens de tekst?
9. Wat zijn enkele uitdagingen bij het veranderen van het koopgedrag van consumenten, volgens deskundigen?
10. Wat is het doel van de training en wat hoopt Milieu Centraal hiermee te bereiken?

Opdrachten

1 - Stille discussie
Voer zonder overleg een discussie op papier over de vraag wat effectieve middelen zijn om de milieubelasting van de wereldwijde kledingindustrie terug te dringen. Voer de discussie toen minuten in stilte door op papier ideeën te noteren en net goede argumenten op elkaar te reageren. Bespreek daarna wat jullie twee beste ideeën zijn en vat die kort samen. 

2 - Mindmap
Vat de tekst samen in een mindmap. Bedenk voordat je de mindmap invult wat de deelonderwerpen van de tekst zijn. Die vormen de onderdelen van je mindmap. Zet het onderwerp op een centrale plek in de mindmap. Zorg voor een geïllustreerde, overzichtelijke, aantrekkelijke mindmap.

3 - Vraag als een journalist
Lees de tekst kritisch en noteer alle vragen die je je bedenkt en die niet (voldoende) worden beantwoord in de tekst. Vergelijk daarna je vragen met die van een klasgenoot. Maak samen een lijst van de drie belangrijkste vragen die jullie hebben 

4 - Ballonsamenvatting
Teken vijf tekstballonnen. Vat de tekst samen door in elke ballon een belangrijk idee uit de tekst te noteren. Zorg dat de vijf ballonnen goed de kern van de tekst weergeven. 

5 - Verboden woorden
Vorm een tweetal en bedenk voor elkaar vijf verboden woorden. Schrijf daarna allebei een samenvatting van de tekst in tien zinnen. De verboden woorden mogen niet worden gebruikt.



Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.