Doorgaan naar hoofdcontent

Frans de Waal (1948-2024): mens en aap verschillen lang zo sterk niet


Vorige week overleed Frans de Waal, een vooraanstaand primatoloog. Hij deed baanbrekend onderzoek naar het gedrag van mensapen en maakte steeds vergelijkingen met menselijk gedrag. Met zijn onderzoek liet hij zien dat we van mensapen en andere dieren veel kunnen leren over onszelf en onze plek in de natuur. 


Leerdoel
Je kunt een paar belangrijke denkbeelden van Frans de Waal over mens en dier bespreken.

Woordenschat
primatoloog, mechanistische, antropoloog, bio-industrie, reflectie, verantwoorde

Vragen
1. Welke vraag stelt spreker 3 over de toekomstige ontwikkeling van de mensheid?
2. Wat stelt Frans de Waal over de relatie tussen mensen en mensapen?
2. Wie wordt geïntroduceerd als "de Tegenlicht Toekomst Verkenner"?
3. Hoe reageert Frans de Waal op het toenemende bewustzijn van de capaciteiten van dieren?
4. Welke recente ontdekking heeft het beeld van dieren bij Frans de Waal bijgesteld?
5. Hoe definieert Frans de Waal intelligentie bij dieren?
6. Welke rol speelt cultuur volgens Frans de Waal in de levens van mensen en dieren?
7. Wat is de mening van Frans de Waal over de manier waarop we moeten leren denken?
8. Wat benadrukt Frans de Waal als een belangrijk aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien in de discussie over de bio-industrie?
9. Wat is het standpunt van Frans de Waal over empathie voor verschillende diersoorten?
10. Wat zegt Frans de Waal over de toekomstige evolutie van de mensheid?

Opdrachten

1 - Samenvatten
Bekijk de video samen met een klasgenoot en noteer de belangrijkste ideeën en moeilijke woorden.
Zoek de betekenis op van de moeilijke woorden en schrijf ze op in je eigen woorden. Schrijf met je aantekeningen een samenvatting van de tekst in maximaal 100 woorden, waarin je de belangrijkste punten benoemt.

2 - Kwesties in de video
Bespreek in groepjes van twee of drie de ethische kwesties die worden aangekaart in de video, zoals dierenwelzijn en empathie.

3 - Doorvragen
Maak een lijst van vijf vragen die je nog hebt na het bekijken van de video en probeer ze samen met een klasgenoot te beantwoorden.

4 - Reageren
Schrijf een persoonlijke reactie op de video, waarin je vertelt wat je hebt geleerd en in hoeverre dit je kijk op de relatie tussen mens en dier verandert. 

5 - Debat
Bedenk drie stellingen over de mens-dierrelatie op basis van de video en organiseer een debat in de klas waarin je deze stellingen bespreekt.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.