Doorgaan naar hoofdcontent

Roep om betere voeding


De relatie tussen voeding en gezondheid is een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt in de wetenschap en de maatschappij. In recente studies hebben wetenschappers alarmerende verbanden ontdekt tussen slechte voedingsgewoonten en een verhoogd risico op ernstige ziekten zoals diabetes type 2, dementie en kanker. Deze ontdekkingen roepen vragen op over de rol van ultrabewerkt voedsel en de noodzaak om de voedselindustrie kritisch te evalueren, vergelijkbaar met de aanpak van de tabaksindustrie.

Een Vandaag | Slechte voeding maakt ons ziek, steeds meer zorgen bij wetenschappers: 'Behandel voedselindustrie als tabaksindustrie'

Leerdoel
Je kunt uitleggen welke verbanden worden gelegd tussen voeding en gezondheid en welke maatregelen worden bedacht om een gezondere voeding te stimuleren. 

Woordenschat 
ultrabewerkt, tabaksindustrie, diabetes type 2, dementie, hoogleraar diabetologie, leefgewoonten, emulgatoren, neurale, verbindingen, gewoonte-centra, beloningscentra, stofwisselingsziekten, begrotingen, subsidiëren, voedselproductie, gevangenissen

Vragen
1. Waar maken wetenschappers zich steeds meer zorgen over met betrekking tot voeding?
2. Hoeveel is het aantal mensen jonger dan 50 jaar dat kanker krijgt in de laatste 30 jaar toegenomen volgens het onderzoek?
3. Waarom maakt hoogleraar diabetologie Hanno Pijl zich zorgen over de hoeveelheid ultrabewerkt voedsel die in Nederland wordt gegeten?
4. Hoe beschrijft Chris van Tulleken zijn ervaring na het volgen van een dieet waarin 80% van zijn voedsel uit ultrabewerkt voedsel bestond?
5. Welke veranderingen in zijn gezondheid heeft Chris van Tulleken opgemerkt tijdens het ultrabewerkte voedseldieet?
6. Wat heeft Chris van Tulleken opgemerkt in een hersenscan na het consumeren van ultrabewerkt voedsel?
7. Wat is de visie van Chris van Tulleken op het groeiende probleem van slechte voeding in relatie tot mensen met lage inkomens?
8. Welke maatregelen stelt Chris van Tulleken voor om het probleem van slechte voeding aan te pakken?
9. Wat is het standpunt van Hanno Pijl over de verantwoordelijkheid van de overheid en de voedingsindustrie met betrekking tot slechte voeding?
10. Hoe stelt Chris van Tulleken voor dat de voedselindustrie wordt behandeld volgens zijn vergelijking met de tabaksindustrie?

Opdracht
Schrijf een column over de promotie van gezonde voeding. Als columnist is het jouw taak om je mening te geven over de oproep om het kopen en het eten van gezonde voeding veel meer te stimuleren. Je column moet zowel informatief als inspirerend zijn, en je kunt gebruik maken van feiten, persoonlijke ervaringen en creatieve invalshoeken om je punt kracht bij te zetten.

In je column kun je bijvoorbeeld ingaan op onderwerpen zoals: 
1. De invloed van reclame op voedingskeuzes en hoe deze kan worden tegengegaan. 
2. Het belang van voedseleducatie en het aanleren van gezonde eetgewoonten op jonge leeftijd. 
3. De rol van de voedingsindustrie en de overheid bij het bevorderen van gezonde voeding. 
4. Creatieve manieren om gezonde voeding aantrekkelijker te maken, zoals kookworkshops, community gardens, enzovoort. 
5. Persoonlijke ervaringen met het overstappen naar een gezonder dieet en de positieve effecten die dit heeft gehad op lichaam en geest. 

Je kunt je column beginnen met een pakkende introductie die de aandacht van de lezer trekt en vervolgens je argumenten en ideeën uitwerken in de hoofdtekst. Sluit je column af met een krachtige conclusie die je belangrijkste boodschap samenvat en de lezer aanspoort om actie te ondernemen voor een gezondere levensstijl.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.