Op mijn vorige school hadden we de gewoonte dat op vrijdagmorgen enkele leerlingen samen de KOP 5 presenteerden. Ze hadden, zoals in de quiz Dit was het nieuws, vijf koppen verzameld die gingen over het nieuws van de voorbije week, maar waarbij het nieuws zich niet gemakkelijk liet raden. De (enigszins raadselachtige) koppen kwamen een voor een tevoorschijn in hun kleine presentatie op het digibord. De andere leerlingen mochten achterhalen waarover deze koppen gingen.
Als een variant op de KOP 5 gebruikten we soms ook vijf samenvattinkjes van nieuwsfeiten in de vorm van emoticons. Ook hier was het aan de andere leerlingen om na te denken over welk nieuws elk rijtje emoticons op het digibord ging.
En - of het nu koppen of emoticons waren - alleen maar het nieuws noemen was geen volwaardig antwoord. Wie het antwoord wist, vertelde wat hij of zij over het nieuws wist. Andere leerlingen konden aanvullen. En de leerlingen die de nieuwsquiz van die morgen presenteerden, hadden de opdracht om heel goed op de hoogte zijn van de vijf gekozen nieuwsfeiten.
Succes verzekerd.
🚀 Bekijk de werkvorm in LessonUp