Doorgaan naar hoofdcontent

IJsmummie Ötzi en Brits Pompeï

By Sandstein (Own work) [CC BY 3.0
(http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)],
via Wikimedia Commons
Lees de artikelen Wetenschappers ontdekken meer over garderobe ijsmummie Ötzi en Brits Pompei geeft geheimen prijs alsof je in de Bronstijd loopt



Woordenschat
het dna (Ötzi alinea 1)
het genetisch onderzoek (Ötzi alinea 2)
de garderobe (Ötzi titel)
de reconstructie (Ötzi foto-onderschrift)
prijsgeven (titel Brits Pompeï)
op losse schroeven komen te staan (Brits Pompeï alinea 3)


Bekijk de mindmaps van de woorden





BK
1. Wat is de hoofdgedachte van het artikel over Ötzi?

2. Welke vraag blijft open voor de onderzoekers?

3. Wat zijn mogelijke manieren (zie 3)?

4. Wat behoorde tot de opvallendste goederen die archeologen vonden?

5. Wat maakte die goederen zo bijzonder?

GT
1. Wat maakte analyse van de kleding tot voor kort onmogelijk?

2. Wat is het verband tussen alinea 1 en alinea 3-4?

3. Waarom spreekt de tekst over het ´Britse Pompeï´?

4. Wat is door de opgravingen in Engeland op losse schroeven komen te staan?

5. Welk zinsdeel in alinea 2 laat zien wat de archeologen bedoelen met de uitspraak ´het is alsof je rondloopt in de Bronstijd´?

HV
1. Wat zijn de uitkomsten van het nieuwe dna-onderzoek bij Ötzi?

2. Hoe hebben ze de dieren kunnen vaststellen?

3. Welke nieuwe inzichten leverden de opgravingen in Engeland op?

4. Wat maakte het mogelijk het menu van die tijd vast te stellen?

5. Waarom wordt in de tekst over Engeland gesproken over ´stuffocation´ (alinea 5)?

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.