Doorgaan naar hoofdcontent

Humor tegen angst

Op 1 april worden altijd wel een paar opzienbare grappen uitgehaald, die het nieuws halen. Of dat dit jaar zal gebeuren?
We hebben een dubbel gevoel bij humor in deze tijd. We schamen ons onder elkaar een beetje voor uitbundigheid, maar op social media gaan toch talloze grappen rond. Voor wetenschappers is hoe we omgaan met humor ten tijde van corona een interessant thema. Lees hoe er onderzoek naar wordt gedaan in het artikel Wetenschapper onderzoekt meer dan duizend coronamemes: ‘Humor doet mensen goed in deze tijd´.

Leerdoel 
▢ Ik kan uitleggen hoe wetenschappers het effect van humor tijdens de coronacrisis onderzoeken

Opdrachten

A. Vragen
1. Wat willen de onderzoekers weten?
2. Hoe gaan ze te werk bij het onderzoek?
3. Leg uit wat Boukes bedoelt met "een combinatie (...) van de focus van de grap en de toon ervan" (alinea 4).
4. Wat observeert Boukes in de ontwikkeling van grappen in de voorbije weken?
5. Welke verschillen in grappen merkte hij al op tussen landen?
6. Welke uitwerking heeft humor volgens Boukes in crisissituaties?

B. Onderzoek
Zoek online twee bronnen op over het thema ´humor en angst´ óf het thema ´grenzen aan de grap´ (zie de uitleg bij C). Beschrijf kort wat de twee bronnen over het thema vertellen. Reageer bij ´humor en angst´ kort in hoeverre jij ervaart dat hulp op een of andere wijze ´helpt´. Reageer bij ´grenzen aan de grap´ kort in hoeverre jij grenzen stelt aan humor over een thema als de coronacrisis.

C. Betoog
Schrijf een kort betoog over ´de grenzen van de grap´. Wat is in jouw ogen toelaatbaar ten tijde van de coronacrisis? En waar ligt de grens? Bouw je betoog als volgt op: stelling - argumenten vóór - argumenten die je tegen jouw stelling en argumenten in kunt brengen - weerlegging daarvan - een krachtige slotzin.

D. Onderzoek
Zoek online twee bronnen op over het thema ´humor en angst´ óf het thema ´de grenzen van de grap´ (zie de uitleg bij C). Beschrijf kort wat de twee bronnen over het thema vertellen. Reageer bij ´humor en angst´ kort in hoeverre jij ervaart dat humor op een of andere wijze ´helpt´. Reageer bij ´de grenzen van de grap´ kort in hoeverre jij grenzen stelt aan humor over een thema als de coronacrisis.

E. Klaspeiling
Hoe zou jouw klas denken over de thema´s ´humor en angst´ en ´grenzsen aan de grap´ (zie C en D). Bedenk tien goede vragen waarmee je de mening van de klas zou kunnen peilen. Zorg voor heldere vragen. Denk goed na waar je open- en waar je gesloten vragen stelt. Kies een logische volgorde voor de vragen. Vraag een klasgenoot of iemand anders om feedback op jouw vragen. Vraag goed te kijken naar de hiervoor genoemde criteria.

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.