Doorgaan naar hoofdcontent

Huiswerk in tijden van AI

AI biedt leerlingen alle mogelijkheden om hun huiswerk uit te besteden. Met een druk op de knop schrijft ChatGPT opstellen en werkstukken die moeten worden ingeleverd. Leraren vragen zich af wat ze met huiswerk moeten nu AI al volop in gebruik is onder leerlingen.

Bron 

Woordenschat 
plagiaat, rendement, scenario 

Leerdoel 
Ik kan uitleggen hoe AI invloed heeft op huiswerk en school en hoe docenten hiermee kunnen omgaan.

Vragen
1. Hoe gebruiken scholen AI om huiswerk te verbeteren?
2. Op welke manieren kan AI studenten helpen om beter te leren?
3. Wat zijn enkele voorbeelden van hoe AI adaptief leren ondersteunt?
4. Hoe verandert AI de rol van docenten bij het geven van huiswerk?
5. Welke zorgen kunnen er zijn over het gebruik van AI in het onderwijs?
6. Op welke manieren kan AI helpen bij het personaliseren van het leerproces?
7. Hoe kunnen docenten ervoor zorgen dat AI effectief wordt geïntegreerd in het leerproces?
8. Wat zijn enkele mogelijke nadelen van te veel vertrouwen op AI voor huiswerk?
9. Op welke manier kan AI studenten helpen bij het evalueren van hun voortgang?
10. Hoe kan AI helpen om huiswerk interessanter en uitdagender te maken voor studenten?

Opdrachten

1 - Opiniestuk
Schrijf een opiniestuk waarin je uitlegt waarom je denkt dat AI een positieve of negatieve invloed heeft op het geven van huiswerk. Onderbouw je standpunt met feitelijke informatie en voorbeelden.

2 - Discussie
Voer een groepsdiscussie waarbij je de voordelen en uitdagingen van AI in het onderwijs bespreekt. Probeer tot een consensus te komen over de vraag of het gebruik van AI in het huiswerk zinvol is.

3 - AI in de klas
Doe onderzoek naar een specifieke AI-toepassing in het onderwijs en presenteer deze aan de klas. Beoordeel of deze toepassing daadwerkelijk bijdraagt aan beter leren en waarom.

4 - Interview 
Interview een leraar over zijn of haar ervaringen met het gebruik van AI in het lesgeven en huiswerk. Stel vragen over de voor- en nadelen die hij of zij heeft ervaren en hoe hij of zij eventuele uitdagingen heeft aangepakt.

5 - Wat als ...
Stel dat AI het huiswerk van een leerling volledig zou overnemen. Beschrijf hoe dit eruit zou zien en bespreek de mogelijke voor- en nadelen voor het leren en de persoonlijke ontwikkeling van de leerling.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende