Doorgaan naar hoofdcontent

Geadopteerde kerstbomen


Zou de productie van kerstbomen groener kunnen worden? Dat vroegen de initiatiefnemers van Beter Boompje zich af.

Bron 

Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen hoe het bedrijf probeert bij te dragen aan een duurzamere kerstbomenindustrie en hoe het zijn het concept introduceert.

Woordenschat
hardnekkige, duurzamere, start-up, kluisteren, sober, zonde, optimaliseren, ecologisch, geïdealiseerde, transitiestrategie, kluit, realiseren

Vragen
1. Wat is de missie van BeterBoompje met betrekking tot kerstbomen?
2. Waarom bezorgt de cateraar nu Servische Sparren en Nordmannen in plaats van gerechten?
3. Hoe zijn de kerstbomen van BeterBoompje anders dan traditionele kerstbomen?
4. Hoe werkt het adoptieproces van de kerstbomen bij BeterBoompje?
5. Wat inspireerde Alexander de Graaf om BeterBoompje op te richten?
6. Waarom vond Alexander de Graaf dat Nederlanders te snel kerstbomen weggooien?
7. Wat is het doel van de "transitiestrategie" die De Graaf heeft bedacht?
8. Wat wordt genoemd als een mogelijke belemmering voor de milieuwinst van herbruikbare kerstbomen?
9. Wat wil Alexander de Graaf vooral veranderen met zijn initiatief, los van de kerstbomen zelf?
10. Waarom ziet cateraar Kesselaar het werken met kerstbomen als een positieve ervaring, ondanks de rotklus?

Opdrachten
1 - Maak een korte audio- of videoclip over het onderwerp. Bespreek de beweegredenen van de bedenkers van de adoptieboom, hun werkwijze en jouw gedachten bij het onderwerp. Zorg dat de clip niet langer duurt dan 1-2 minuten en activeer luisteraars door een aantrekkelijk verhaal en een uitgesproken mening de gehele clip te beluisteren. 

2 - Schrijf een korte overtuigende speech schrijven waarin je uitlegt waarom het belangrijk is om duurzamere kerstbomen te kiezen en hoe dit kan bijdragen aan een groenere toekomst. 

3 - Bedenk een reclamecampagne bedenken met als doel mensen bewust te maken van de voordelen van adoptiekerstbomen. Je kunt een slogan, afbeeldingen en een korte tekst bedenken om de boodschap over te brengen. 

4 - Maak een kleine infographic bij de tekst en geef hem een passende titel. Zorg dat de infographic in één oogopslag de inhoud laat zien en de lezer activeert om ook de tekst te lezen.

5 - Maak een kruiswoordpuzzel over het onderwerp. Zorg dat de belangrijkste begrippen uit de tekst in de puzzel voorkomen. Geef onder de puzzel een cryptische omschrijving van elk woord in de puzzel. Je kunt waar nodig de puzzel uitbreiden met enkele begrippen die verband houden met duurzame kerstbomen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende