Doorgaan naar hoofdcontent

Wereldaidsdag

In de jaren '80 van de vorige eeuw ontdekte men langzaam maar zeker wat de nieuwe ziekte die opgang deed was. Het ging om aids. In een video blikt Nieuwsuur terug op de tijd dat aids opkwam.
 


Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat aids is, hoe het zich verspreidde, hoe mensen reageerden en wat we ervan hebben geleerd, om te begrijpen hoe ziekten grote invloed kunnen hebben op mensen en samenlevingen.

Woordenschat
Zie opdrachten.

Vragen
1. Wat veroorzaakte de opkomst van de aids-epidemie in de jaren tachtig?
2. Welke groepen werden het zwaarst getroffen door de verspreiding van hiv/aids in die tijd en waarom?
3. Hoe reageerden regeringen en gezondheidsorganisaties wereldwijd op de aids-epidemie in de jaren tachtig?
4. Wat waren enkele van de belangrijkste vooroordelen en stigma's rondom hiv/aids in die periode?
5. Welke rol speelden activisten en gemeenschappen bij het verhogen van bewustzijn over aids in de jaren tachtig?
6. Hoe heeft de medische wereld gereageerd op de uitdaging van hiv/aids in de jaren tachtig in termen van behandeling en preventie?
7. Welke belangrijke gedragingen of maatregelen werden aanbevolen om de verspreiding van hiv/aids tegen te gaan in de jaren tachtig?
8. Wat waren enkele van de grootste obstakels voor het bestrijden van de aids-epidemie in die tijd?
9. Hoe heeft de aids-epidemie onze kijk op ziekten en gezondheid veranderd?
10. Welke blijvende effecten heeft de aanpak van de aids-epidemie in de jaren tachtig gehad op gezondheidszorg en hoe we denken over ziekten? 

Opdracht
Bespreek met enkele klasgenoten de ethische dilemma's en stigma's rondom hiv en aids destijds en nu. Hoe zijn deze veranderd? Zijn er nog steeds vooroordelen? Moeten we nog steeds voorlichting geven over respectvolle omgang met mensen met hiv? Vat jullie gesprek tenslotte in enkele zinnen samen om in een gesprek met de gehele klas jullie gedachten over dat onderwerp te kunnen delen.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende