Doorgaan naar hoofdcontent

Komende MNMweek | 25 t/m 28 maart

Deze week gaan de teksten over de aanslag in Moskou, het overlijden van de bekende primatoloog Frans de Waal, overbelasting van het stroomnet en opvoeden zonder mobieltjes. 

maandag 25 maart: Aanslag in Moskou

Vrijdag 22 maart opende een groep gewapende mannen het vuur op het publiek in een concertzaal in Moskou, resulterend in een tragisch aantal slachtoffers. Deze gebeurtenis schokte niet alleen de stad, maar trok ook internationale aandacht doordat Islamitische Staat (IS) de verantwoordelijkheid opeiste. 

Je kunt uitleggen waarom deskundigen de claim van IS aannemelijk vinden.

dinsdag 26 maart: Frans de Waal (1948-2024): mens en aap verschillen lang zo sterk niet
Vorige week overleed Frans de Waal, een vooraanstaand primatoloog. Hij deed baanbrekend onderzoek naar het gedrag van mensapen en maakte steeds vergelijkingen met menselijk gedrag. Met zijn onderzoek liet hij zien dat we van mensapen en andere dieren veel kunnen leren over onszelf en onze plek in de natuur. 


Leerdoel
Je kunt een paar belangrijke denkbeelden van Frans de Waal over mens en dier bespreken.

woensdag 27 maart: Mag het ietsje minder stroom zijn?

Er is een toenemende drukte op het Nederlandse elektriciteitsnet. De capaciteit staat daardoor onder druk. Dit wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren, waaronder de groeiende vraag naar elektriciteit door nieuwe technologieën en duurzame energiebronnen, zoals zonnepanelen en windparken. Zowel voor consumenten als beleidsmakers zijn er grote uitdagingen. Het is nodig op zoek te gaan naar duurzame oplossingen voor een stabiele energievoorziening.


Leerdoel
Je kunt uitleggen waarom het Nederlandse elektriciteitsnet overbelast raakt en manieren noemen om energie te besparen en het stroomnet minder te belasten.

donderdag 28 maart: Ouders achter een schermpje

Veel jonge ouders vinden het moeilijk om te bepalen hoeveel ze hun (heel) jonge kinderen blootstellen aan digitale media. Experts benadrukken het belang van bewust en verantwoord omgaan met smartphones en tablets in de opvoeding van jonge kinderen. Ze zien een aantal behoorlijke risico's en pleiten voor een evenwichtig, beperkt gebruik van digitale media.


Leerdoel
Je kunt het standpunt en de belangrijkste adviezen kort bespreken.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.