Doorgaan naar hoofdcontent

Autonoom zijn, los van alles en iedereen


Een steeds grotere groep Nederlanders noemt zich 'autonoom'. Ze koesteren groot wantrouwen tegenover de overheid. Deze groepen vormen volgens een rapport een groeiende dreiging voor de democratische rechtsorde. Onderzoekers gaan na wat de communicatie met deze groep belemmert en wat hierin kan helpen. 


Leerdoel
Je kunt uitleggen wat communiceren met groepen die diepgeworteld wantrouwen jegens de overheid koesteren, zoals de 'autonomen', complex maakt.

Woordenschat
rapport, autonomen, rechtsorde, soeverein, elite, genuanceerd, dilemma, heffing, afwegingen

Vragen
1. Wat zijn 'autonomen' en waarom worden ze gezien als een dreiging voor de democratische rechtsorde?
2. Wie doet onderzoek naar de groep 'autonomen' en wat zijn hun bevindingen?
3. Wat zijn de kenmerken van de groep 'autonomen' volgens onderzoeker Willemijn Kadijk?
4. Waarom zijn vooral kwetsbare mensen vatbaar voor de beweging van 'autonomen', volgens Kadijk?
5. Waarom is het belangrijk om vroegtijdig contact te leggen met mensen die zich identificeren als 'autonoom'?
6. Welke maatregelen worden genomen om 'autonomen' tot inkeer te brengen, volgens het Openbaar Ministerie?
7. Wat zijn de verontrustende conclusies van het rapport van de AIVD, NCTV en de Nationale Politie over 'autonomen'?
8. Wat zijn enkele zorgen met betrekking tot de kinderen van 'autonomen', volgens het rapport?
9. Wat zijn de mogelijke gevolgen van het weigeren van overheidsregistratie voor kinderen van 'autonomen'?
10. Hoe kunnen overheidsinstanties effectief communiceren met groepen die het gezag niet erkennen, volgens het onderzoek over 'autonomen'?

Opdrachten

1. Doorvragen - Vat de bron samen door ongeveer vijf vragen te bedenken die je een betrokkene zou willen stellen. Bedenk wat diegene mogelijkerwijs zou kunnen antwoorden.

2. Feedback - Vat de bron samen door feedback te geven aan iemand die een belangrijke rol in het nieuws speelt.

3. Beeldspraak - Leg de kern van de tekst uit door vijf spreekwoorden of gezegden te kiezen die de inhoud goed samenvatten. Test je keuze door de spreekwoorden olf gezegden aan een ander voor te leggen.

4. Andere schoenen - Vat de bron samen en stel je een bepaald standpunt voor door vanuit het perspectief van een betrokkene te reageren. Bijvoorbeeld als verslaggever, ooggetuige, gedupeerde, tegenstander of als woordvoerder van een organisatie.

5. Betoog - Vat de bron samen door een kort betoog te schrijven. Bedenk een stelling over het onderwerp. Onderbouw daarna jouw stelling door de volgende opbouw te gebruiken: stelling - argumenten vóór - argumenten die je tegen jouw stelling en argumenten in kunt brengen - weerlegging daarvan - een krachtige slotzin.



Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende