Doorgaan naar hoofdcontent

Leren van een groene winkel


In Amersfoort is de Green Outlet als een veelzeggend voorbeeld van duurzaam ondernemen en maatschappelijke betrokkenheid. Als leerbedrijf van MBO Amersfoort biedt deze winkel niet alleen een scala aan betaalbare producten, maar ook een platform voor studenten om praktijkervaring op te doen in een groene en sociale omgeving. De winkel wil de lokale gemeenschap en andere winkels graag inspireren hoe je duurzamer kunt zijn. 


Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe duurzaam ondernemen de samenleving en economie beïnvloedt.

Woordenschat
green outlet, retailmanagement, idealistische, marge, duurzaamheid, circulaire economie, rolmodel, kartrekker, bestaansrecht

Vragen
1. Wat is de opzet van de Green Outlet in Amersfoort?
2. Welke rol spelen mbo-studenten in de Green Outlet?
3. Wat zijn de kernwaarden van de Green Outlet volgens winkelmanager Iza Koch?
4. Welke soorten producten worden er verkocht in de Green Outlet?
5. Wie is Huib Bal en wat is zijn bijdrage aan de Green Outlet?
6. Waarom is de Green Outlet meer dan alleen een winkel die geld wil verdienen?
7. Hoe probeert de Green Outlet duurzaamheid toegankelijk te maken voor iedereen?
8. Wat zijn de uitdagingen van duurzaam ondernemen volgens Imke van de Venne?
9. Op welke manier worden de studenten betrokken bij de werkzaamheden in de Green Outlet?
10. Wat is de missie van winkelmanager Iza Koch met betrekking tot de studenten die in de Green Outlet werken?

Opdrachten

1. Discussie - Organiseer een groepsdiscussie waarbij je met je klasgenoten praat over hoe duurzaam ondernemen de economie en de samenleving beïnvloedt. Bespreek zowel de positieve als negatieve aspecten.

2. Stelling nemen - Schrijf een artikel waarin je jouw mening geeft over de stelling: "Alle bedrijven zouden duurzaamheid als prioriteit moeten hebben, ongeacht de winst." Verdedig je standpunt met argumenten en voorbeelden.

3. Ondernemen vanuit waarden - Bereid een presentatie voor waarin je de kernwaarden van de Green Outlet bespreekt en uitlegt hoe deze passen bij het doel van het bedrijf. Gebruik concrete voorbeelden om je punt te verduidelijken.

4. Debat - Neem deel aan een debat met je klasgenoten over de rol van consumenten bij het bevorderen van duurzaamheid. Gebruik informatie uit de tekst en zoek aanvullende bronnen om je argumenten te ondersteunen.

5. BNN - Reageer op de bron door op te schrijven wat bekend voor je was, wat nieuw voor je was en wat je nieuwsgierig maakt.




Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende