Doorgaan naar hoofdcontent

Humor tegen angst

Op 1 april worden altijd wel een paar opzienbare grappen uitgehaald, die het nieuws halen. Of dat dit jaar zal gebeuren?
We hebben een dubbel gevoel bij humor in deze tijd. We schamen ons onder elkaar een beetje voor uitbundigheid, maar op social media gaan toch talloze grappen rond. Voor wetenschappers is hoe we omgaan met humor ten tijde van corona een interessant thema. Lees hoe er onderzoek naar wordt gedaan in het artikel Wetenschapper onderzoekt meer dan duizend coronamemes: ‘Humor doet mensen goed in deze tijd´.

Leerdoel 
▢ Ik kan uitleggen hoe wetenschappers het effect van humor tijdens de coronacrisis onderzoeken

Opdrachten

A. Vragen
1. Wat willen de onderzoekers weten?
2. Hoe gaan ze te werk bij het onderzoek?
3. Leg uit wat Boukes bedoelt met "een combinatie (...) van de focus van de grap en de toon ervan" (alinea 4).
4. Wat observeert Boukes in de ontwikkeling van grappen in de voorbije weken?
5. Welke verschillen in grappen merkte hij al op tussen landen?
6. Welke uitwerking heeft humor volgens Boukes in crisissituaties?

B. Onderzoek
Zoek online twee bronnen op over het thema ´humor en angst´ óf het thema ´grenzen aan de grap´ (zie de uitleg bij C). Beschrijf kort wat de twee bronnen over het thema vertellen. Reageer bij ´humor en angst´ kort in hoeverre jij ervaart dat hulp op een of andere wijze ´helpt´. Reageer bij ´grenzen aan de grap´ kort in hoeverre jij grenzen stelt aan humor over een thema als de coronacrisis.

C. Betoog
Schrijf een kort betoog over ´de grenzen van de grap´. Wat is in jouw ogen toelaatbaar ten tijde van de coronacrisis? En waar ligt de grens? Bouw je betoog als volgt op: stelling - argumenten vóór - argumenten die je tegen jouw stelling en argumenten in kunt brengen - weerlegging daarvan - een krachtige slotzin.

D. Onderzoek
Zoek online twee bronnen op over het thema ´humor en angst´ óf het thema ´de grenzen van de grap´ (zie de uitleg bij C). Beschrijf kort wat de twee bronnen over het thema vertellen. Reageer bij ´humor en angst´ kort in hoeverre jij ervaart dat humor op een of andere wijze ´helpt´. Reageer bij ´de grenzen van de grap´ kort in hoeverre jij grenzen stelt aan humor over een thema als de coronacrisis.

E. Klaspeiling
Hoe zou jouw klas denken over de thema´s ´humor en angst´ en ´grenzsen aan de grap´ (zie C en D). Bedenk tien goede vragen waarmee je de mening van de klas zou kunnen peilen. Zorg voor heldere vragen. Denk goed na waar je open- en waar je gesloten vragen stelt. Kies een logische volgorde voor de vragen. Vraag een klasgenoot of iemand anders om feedback op jouw vragen. Vraag goed te kijken naar de hiervoor genoemde criteria.

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysiek als mentaal? 4. Hoe ontston