Doorgaan naar hoofdcontent

Harde grappen maken we nauwelijks in coronatijden


Historici doen hun uiterste best om deze tijd goed te documenteren. Gedragswetenschappers kijken hun ogen uit, om voor het nageslacht te bewaren ´hoe we waren tijdens de corona´. Socioloog Giselinde Kuipers onderzoekt met een collega-onderzoeker coronagrappen. De Volkskrant interviewde haar over haar eerste bevindingen. Lees meer in het artikel Onderzoeker naar coronagrappen: ‘Harde humor over corona heb ik nog amper gezien’.

Woordenschat 
▢ verguisd
▢ circuleren
▢ klein leed
▢ de zwarte humor
▢ de galgenhumor
▢ relatief
▢ de parodie

Leerdoel 
▢ Ik kan de eerste bevindingen van de onderzoekers toelichten

Opdracht

A Vragen

1. Wat waren de vragen van de onderzoekers?
2. De grappen gaan lang niet altijd over de ziekte, maar ook over randverschijnselen en bijkomende ongemakken. Geef voorbeelden uit de tekst.
3. Wat bedoelt Kuipers met ¨volgehouden solidariteit¨ (alinea 5)? 
4. In hoeverre komen de onderzoekers harde grappen tegen?
5. Wanneer zullen volgens de onderzoeker vooral harde grappen gemaakt worden?
6. Welke kenmerken heeft galenhumor en zwarte humor volgens Kuipers?
7. Hoe corrigeren we elkaar in ons gebruik van humor?
8. Wat zegt Kuipers over de werking van rampenhumor?
9. Welke functies schrijft de tekst toe aan humor?
10. Door welke oorzaken komen weinig grappen van zorgpersoneel naar buiten?

B Feiten, verwachtingen, voorlopige conclusies
In de tekst spreekt de onderzoeker zich veel uit over de rol van humor in ons leven. Ze kan zich soms op kennis en onderzoek baseren, maar vaak weet ze het nog niet zeker. Haar onderzoek naar humor en corona is tenslotte nog maar pas begonnen. Maak een schema met de kolommen: Feiten, Verwachtingen, Eerste conclusies. Geef in elke kolom twee voorbeelden uit het artikel.

C Quiz
Bedenk met een klasgenoot een quiz van minimaal tien meerkeuzevragen over humor & corona. Baseer je op de tekst. Bedenk tien vragen die gaan over hoe we humor in moeilijke tijden gebruiken. Bedenk bij elke vraag een antwoordmogelijkheid A, B en C. Je kunt bij deze opdracht gebruik maken van Kahoot of Quizlet. Zorg voor een aantrekkelijke vormgeving.

D Betoog
Schrijf een kort betoog over het thema De grenzen van de grap. Wat is in jouw ogen toelaatbaar ten tijde van de coronacrisis? En waar ligt de grens? Bouw je betoog als volgt op: stelling - argumenten vóór - argumenten die je tegen jouw stelling en argumenten in kunt brengen - weerlegging daarvan - een krachtige slotzin.

E Onderzoek
Zoek online twee bronnen op over het thema Humor en angst óf het thema De grenzen van de grap (zie de uitleg bij D). Beschrijf kort wat de twee bronnen over het thema vertellen. Reageer bij het thema Humor en angst kort in hoeverre jij ervaart dat humor op een of andere wijze ´helpt´. Reageer bij het thema De grenzen van de grap kort in hoeverre jij grenzen stelt aan grappen over een thema als de coronacrisis.

F Klaspeiling
Hoe zou jouw klas denken over de thema´s Humor en angst en Grenzen aan de grap (zie D en E)? Bedenk tien goede vragen waarmee je de mening van de klas zou kunnen peilen. Zorg voor heldere vragen. Denk goed na waar je open- en waar je gesloten vragen stelt. Kies een logische volgorde voor de vragen. Vraag een klasgenoot of iemand anders om feedback op jouw vragen. Vraag goed te kijken naar de hiervoor genoemde criteria.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.