Doorgaan naar hoofdcontent

Blijf van je telefoon af


De campagne om de app in het verkeer niet te gebruiken is nog geen succes. Blijkbaar voelen we zelfs als weggebruiker een onweerstaanbare drang om even te kijken of er nog nieuws van familie, vrienden en werk is.

Bron
De Telegraaf
 Twee derde van weggebruikers trekt zich niets aan van app- en sms-verbod tijdens rijden

Woordenschat 
bewustwordingscampagne - notificaties - prent

Leerdoel
Ik kan het nieuws samenvatten en uitleggen aan anderen.

Opdracht 1 - Belangrijkste feiten
De krant wil bij het artikel graag de belangrijkste feiten overzichtelijk op een rij. Ontwerp dit overzicht. Zorg dat het er aantrekkelijk uit ziet.

Opdracht 2 - Journaal
Als onderdeel van het journaal mag jij verslag doen over dit nieuws. Probeer de feiten zo volledig mogelijk te vertellen in zo kort mogelijke tijd. Vertel je verslag aan een klasgenoot en vraag feedback. Doe daarna hetzelfde met het verslag van je klasgenoot.

Opdracht 3 - Stille discussie
Maak een groep van 3-4 leerlingen. Neem een groot vel en bedenk daarop in stilte oplossingen voor het probleem. Schrijf tegelijkertijd en reageer zo op de ideeën van elkaar. Bedenk bij jullie ideeën samen wat de uitvoering kan belemmeren en hoe je dat mogelijk kunt oplossen. Als de tijd voor deze stille discussie om is, bespreken jullie met elkaar welk idee het meest kansrijk is. Jullie bereiden een korte presentatie voor, die jullie daarna geven aan (een deel van) de klas.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.