Doorgaan naar hoofdcontent

WK lezen


Toen ik voor de klas stond in 10-14 onderwijs speelden we tijdens grote internationale voetbalbaltoernooien een EK of WK lezen. De leerlingen lazen dan regelmatig een artikel over het toernooi en beantwoordden een aantal vragen. Ze keken deze opdrachten zelf na met behulp van een antwoordenblad. 50% goed betekende een gelijkspel en één punt. Minder dan 50% was verlies en leverde geen punten op. 60% of meer goed betekende een gewonnen wedstrijd en leverde drie punten op.

Het competitie-element motiveerde de leerlingen. Maar het was niet de belangrijkste motivator. Het was vooral het mogen lezen over wedstrijden en achtergronden van het EK of WK dat de leerlingen enorm stimuleerde. Ze onderzochten heel serieus de lastige vragen over tekststructuren, taalgebruik en tekstdoelen want het waren verhalen waar ze zelf die dag ook vol van waren. De teksten die de leerlingen lazen waren wedstrijdverslagen (doorspekt met spreekwoorden en gezegden), spelersportretten, achtergrondverhalen over de organisatie van het toernooi en berichten over spraakmakende gebeurtenissen op of buiten het veld.

Vanaf 20 november wordt het WK voetbal gespeeld. Tijdens het WK zal er op MNMweek regelmatig een aantal vragen bij een artikel over het WK verschijnen. 

Het 'speelschema' voor deze lessen op MNMweek is als volgt:

22 november over Senegal - Nederland
28 november over Nederland - Ecuador
30 november over Nederland - Qatar
5 december over de achtste finale (van Nederland?)
12 december over de kwartfinale (van Nederland?)
16 december over de halve finale (van Nederland?)
19 december over de (troost)finale (van Nederland?)

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.