Om de uitstoot van CO2 tegen te gaan worden allerlei innovaties ingezet. Het is ook mogelijk CO2 op te slaan. Bijvoorbeeld ondergronds of onder zee. Niet iedereen is blij met die oplossing. Daarom was CO2-opslag in Nederland lang omstreden en moest de rechter er aan te pas komen om tot een besluit te komen.
NOS Raad van State keurt project voor opslag CO2 in Noordzee goed
Woordenschat
stikstofuitstoot, verwaarloosbaar, demissionaire, energietransitie, verduurzamen, afgevangen, ondergronds, gasvelden, materiële- en natuurschade, gemonitord, klimaatdoelen
Leerdoel
Ik kan uitleggen hoe CO2 kan worden opgeslagen.
Vragen
1. Waarom had de Milieugroep Mobilisation for the Environment (MOB) bezwaar tegen het CO2-opvangproject?
2. Waarom heeft de Raad van State groen licht gegeven voor het Porthos-project, ondanks de bezwaren van MOB?
3. Waarom strandde een vergelijkbaar CO2-opslagplan van Shell tien jaar geleden en welke lessen kunnen hieruit worden getrokken?
4. Welke zorgen uiten twee Noorse wetenschappers over CCS en hoe reageert het Porthos-project hierop?
5. Hoe kan het Porthos-project bijdragen aan het verduurzamen van de Rotterdamse en Nederlandse industrie?
6. Wat zijn de mogelijke gevolgen van breuken of scheuren bij ondergrondse CO2-opslag?
7. Wat zijn de mogelijke economische voordelen van het Porthos-project voor Nederland?
8. Hoe kan het bijdragen aan de ontwikkeling van de groene economie?
9. Hoe zou het Porthos-project kunnen worden opgeschaald om een grotere impact te hebben op de CO2-uitstoot en de klimaatdoelen?
10. Wat zijn enkele andere technologieën of strategieën die kunnen worden gebruikt om de CO2-uitstoot verder te verminderen?
Opdrachten
1 - Cartoon
Geef de leerlingen blanco vellen papier en vraag hen om een korte strip of cartoon te tekenen die de processen, voordelen of mogelijke problemen van CO2-opslag weergeeft. Ze moeten proberen hun boodschap op een humoristische of visueel creatieve manier over te brengen.
2 - Rapid fire debat
Verdeel de klas in twee groepen: voorstanders en tegenstanders van CO2-opslagprojecten. Geef beide groepen twee minuten om hun belangrijkste argumenten te bedenken en laat ze daarna in een kort debat van vijf minuten elkaars standpunt uitdagen en verdedigen.
3 - Elevator pitch
Laat de leerlingen in tweetallen werken. Geef hen vijf minuten om een korte 'elevator pitch' voor te bereiden waarin ze het belang van CO2-opslag uitleggen aan een niet-technisch persoon in slechts één minuut. Elk paar moet vervolgens hun pitch presenteren aan de klas.
4 - Kruiswoordpuzzel
Maak een kruiswoordpuzzel waarin je vijftien belangrijke begrippen uit de tekst opneemt. In de omschrijving onder de puzzel geef je een cryptische uitleg van elk begrip.
5 - Verhaal
Schrijf een futuristisch kort verhaal waarin CO2-opslag in de Noordzee een centrale rol speelt in de strijd tegen klimaatverandering. Laat de leerlingen hun verbeelding de vrije loop en laat ze nadenken over hoe deze technologie de wereld kan veranderen, zowel positief als negatief, en welke morele dilemma's er kunnen ontstaan.