Doorgaan naar hoofdcontent

CO2 onder de Noordzee

Om de uitstoot van CO2 tegen te gaan worden allerlei innovaties ingezet. Het is ook mogelijk CO2 op te slaan. Bijvoorbeeld ondergronds of onder zee. Niet iedereen is blij met die oplossing. Daarom was CO2-opslag in Nederland lang omstreden en moest de rechter er aan te pas komen om tot een besluit te komen.

Bron
NOS Raad van State keurt project voor opslag CO2 in Noordzee goed

Woordenschat
stikstofuitstoot, verwaarloosbaar, demissionaire, energietransitie, verduurzamen, afgevangen, ondergronds, gasvelden, materiële- en natuurschade, gemonitord, klimaatdoelen

Leerdoel
Ik kan uitleggen hoe CO2 kan worden opgeslagen.

Vragen
1. Waarom had de Milieugroep Mobilisation for the Environment (MOB) bezwaar tegen het CO2-opvangproject?
2. Waarom heeft de Raad van State groen licht gegeven voor het Porthos-project, ondanks de bezwaren van MOB?
3. Waarom strandde een vergelijkbaar CO2-opslagplan van Shell tien jaar geleden en welke lessen kunnen hieruit worden getrokken?
4. Welke zorgen uiten twee Noorse wetenschappers over CCS en hoe reageert het Porthos-project hierop?
5. Hoe kan het Porthos-project bijdragen aan het verduurzamen van de Rotterdamse en Nederlandse industrie?
6. Wat zijn de mogelijke gevolgen van breuken of scheuren bij ondergrondse CO2-opslag?
7. Wat zijn de mogelijke economische voordelen van het Porthos-project voor Nederland?
8. Hoe kan het bijdragen aan de ontwikkeling van de groene economie?
9. Hoe zou het Porthos-project kunnen worden opgeschaald om een grotere impact te hebben op de CO2-uitstoot en de klimaatdoelen?
10. Wat zijn enkele andere technologieën of strategieën die kunnen worden gebruikt om de CO2-uitstoot verder te verminderen?

Opdrachten

1 - Cartoon
Geef de leerlingen blanco vellen papier en vraag hen om een korte strip of cartoon te tekenen die de processen, voordelen of mogelijke problemen van CO2-opslag weergeeft. Ze moeten proberen hun boodschap op een humoristische of visueel creatieve manier over te brengen.

2 - Rapid fire debat
Verdeel de klas in twee groepen: voorstanders en tegenstanders van CO2-opslagprojecten. Geef beide groepen twee minuten om hun belangrijkste argumenten te bedenken en laat ze daarna in een kort debat van vijf minuten elkaars standpunt uitdagen en verdedigen.

3 - Elevator pitch
Laat de leerlingen in tweetallen werken. Geef hen vijf minuten om een korte 'elevator pitch' voor te bereiden waarin ze het belang van CO2-opslag uitleggen aan een niet-technisch persoon in slechts één minuut. Elk paar moet vervolgens hun pitch presenteren aan de klas.

4 - Kruiswoordpuzzel
Maak een kruiswoordpuzzel waarin je vijftien belangrijke begrippen uit de tekst opneemt. In de omschrijving onder de puzzel geef je een cryptische uitleg van elk begrip.

5 - Verhaal
Schrijf een futuristisch kort verhaal waarin CO2-opslag in de Noordzee een centrale rol speelt in de strijd tegen klimaatverandering. Laat de leerlingen hun verbeelding de vrije loop en laat ze nadenken over hoe deze technologie de wereld kan veranderen, zowel positief als negatief, en welke morele dilemma's er kunnen ontstaan.


🚀 Bekijk de les in LessonUp


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zij...

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysie...

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan ...