In Frankrijk leiden nieuwe regels rondom religieuze uitingen tot een verhitte discussie. Volgens de een staat bepaalde kleding op gespannen voet met het openbare karakter van het onderwijs, voor de ander is het geen probleem of gaat een verbod zelfs in tegen dat openbare karakter.
Bron
NOS Wanneer draagt een scholier een abaya? Nieuw verbod maakt veel los in Frankrijk
Woordenschat
abaya, seculier, secularisme, islamofoob, nikab, boerkini
Vragen
1. Wat is het onderwerp van de tekst?
2. Waarom werden Franse meiden aan het begin van het schooljaar geweigerd?
3. Wat houdt het abaya-verbod in Frankrijk in?
4. Wie maakte het abaya-verbod bekend?
5. Wat is het argument achter het verbod?
6. Waarom wordt het dragen van een abaya in verband gebracht met politieke islam?
7. Welke andere kledingstukken werden ook verboden?
8. Wie worden vooral geraakt door de seculiere voorschriften?
9. Wat is de kritiek op het abaya-verbod?
10. Hoe reageert de meerderheid van de Franse bevolking op dit verbod?
Opdrachten
1 - Opiniestuk
Schrijf een opiniestuk waarin je jouw standpunt over het abaya-verbod in Frankrijk verdedigt. Geef argumenten voor jouw mening. Je kunt deze opdracht ook samen met een of twee klasgenoten uitvoeren en jullie verschillende gezichtspunten in de tekst laten blijken.
2 - Gesprek
Voer een groepsgesprek met de klas of in kleinere groepen, waarin jullie de verschillende perspectieven op het abaya-verbod bespreken. Probeer tot een gezamenlijk standpunt te komen.
3 - Vragen stellen
Ontwerp met enkele klasgenoten een enquête om meningen van medescholieren over het abaya-verbod te verzamelen. Het gaat niet om het afnemen van deze enquête, maar de vragen die je stelt. Zorg dat je je keuzes goed kunt onderbouwen. Bespreek de vragen met een andere groep en geef feedback bij de gekozen vragen.
4 - Verhaal
Schrijf een fictief verhaal vanuit het perspectief van een scholier die met het abaya-verbod te maken krijgt. Laat zien hoe dit hun leven beïnvloedt.
5 - One minute paper
Schrijf na het lezen van de tekst gedurende één minuut op wat je hebt onthouden. Wissel daarna je paper uit met een klasgenoot en vul de papers van elkaar aan. Bespreek daarna samen kort wat de hoofdgedachte van het artikel is en welke vragen jullie over het onderwerp hebben.