Op 16 en 17 september begint voor joden het nieuwe jaar. Dat vieren ze jaarlijks met Rosj Hasjana. Het is een feest van vooruitkijken naar een nieuwjaar maar je ook bewust zijn van wat er uit het voorbije jaar nog niet is opgelost.
Bron
Hebrewman Joods Nieuwjaar / Rosj Hasjana
Woordenschat
verbond - zondebok - ramshoorn (sjofar) - Tenach
Leerdoel
Ik kan de betekenis en belangrijke gebruiken van het feest van Rosj Hasjana kort beschrijven.
Vragen
1. Wat is de betekenis en het belang van Rosj Hasjana in het jodendom?
2. Met welke rituelen bereiden families zich voor op Rosj Hasjana?
3. Wat is de sjofar en waarom wordt het geblazen tijdens Rosj Hasjana?
4. Wat zijn de traditionele gerechten en symbolische voedingsmiddelen die gegeten worden tijdens Rosj Hasjana, en wat representeren ze?
5. Hoe wordt Rosj Hasjana gevierd in de synagoge?
6. Welke belangrijke thema's en symbolen worden geassocieerd met Rosj Hasjana?
7. Welke rol spelen vergeving en verzoening tijdens Rosj Hasjana?
8. Welke rol speelt liefdadigheid tijdens Rosj Hasjana?
9. Hoe wordt de hoop op een goed en zoet nieuw jaar uitgedrukt en gevierd tijdens Rosj Hasjana?
10. Hoe wordt Rosj Hasjana afgesloten?
2. Met welke rituelen bereiden families zich voor op Rosj Hasjana?
3. Wat is de sjofar en waarom wordt het geblazen tijdens Rosj Hasjana?
4. Wat zijn de traditionele gerechten en symbolische voedingsmiddelen die gegeten worden tijdens Rosj Hasjana, en wat representeren ze?
5. Hoe wordt Rosj Hasjana gevierd in de synagoge?
6. Welke belangrijke thema's en symbolen worden geassocieerd met Rosj Hasjana?
7. Welke rol spelen vergeving en verzoening tijdens Rosj Hasjana?
8. Welke rol speelt liefdadigheid tijdens Rosj Hasjana?
9. Hoe wordt de hoop op een goed en zoet nieuw jaar uitgedrukt en gevierd tijdens Rosj Hasjana?
10. Hoe wordt Rosj Hasjana afgesloten?
Opdrachten
1 - Mindmap
Bekijk de video en maak aantekeningen. Verwerk de aantekeningen in een mindmap. Hiermee vat je met tekst en tekeningen overzichtelijk de belangrijkste informatie uit de video samen.
2 - Bekend, nieuw, vragen
Bekijk de video en noteer wat je al wist, wat nieuw voor je is en welke vragen de video oproept.
3 - Toets
Bekijk de video en vat de inhoud samen in een toets van acht open of meerkeuze vragen (of een combinatie van deze soorten vragen). Zorg dat alle belangrijke deelonderwerpen in de video in je vragen aan bod komen.
4 - One minute paper
Schrijf na het bekijken van de video in één minuut alles op dat je hebt onthouden. Wissel je papier daarna uit met een klasgenoot en geef elkaar inhoudelijke feedback.
5 - Nieuwjaarskaart
Stel: je krijgt de opdracht een kaart voor dit nieuwjaarsfeest te ontwerpen. Welke vijf voorwerpen of symbolen moeten er in elk geval op worden afgebeeld? Noem ze en beargumenteer bij alle vijf waarom ze zo belangrijk zijn voor Joods nieuwjaar.