De voorbije zomer was er binnen en buiten grote onrust over enkele verbrandingen van de Koran en de dreiging dat meerdere zouden volgen. De daders vinden dat ze in hun recht (op vrije meningsuiting) staan, tegenstanders spreken van grove schending van de religie van anderen en van doelloze provocatie. Volzin beschreef de standpunten.
Bron
Woordenschat
vrije meningsuiting, haatzaaien, democratie, ethiek, menselijke waarden, hadj, atheïst, vrijheid van meningsuiting, godslastering, holocaust, hate speech, interpretaties, vrijheid van godsdienst
Leerdoel
Vragen
1. Wat zijn koranverbrandingen en wie heeft ze recentelijk in Zweden uitgevoerd?
2. Welke gevolgen hebben deze acties voor de samenleving en het buitenlands beleid van Zweden?
3. Welke afweging heeft de Zweedse politie gemaakt om de koranverbrandingen toe te staan ondanks de risico's?
4. Wat is het principe van vrijheid van meningsuiting en hoe wordt het toegepast in het geval van koranverbrandingen?
5. Welke wetten tegen godslastering bestaan er in sommige landen en waarom hebben Frankrijk, Zweden en Nederland deze wetten geschrapt?
6. Wat wordt verstaan onder 'hate speech' en hoe definieer je dit concept?
7. Hoe reageert de Zweedse samenleving op de koranverbrandingen en welke discussies worden er gevoerd?
8. Welke ethische overwegingen spelen een rol bij het al dan niet toestaan van dergelijke protestacties?
9. Waarom is het relevant om onderscheid te maken tussen extremistische interpretaties van de Koran en gematigde interpretaties bij het bespreken van deze kwestie?
10. Welke argumenten worden in de tekst aangevoerd om koranverbrandingen als een vorm van 'hate speech' te beschouwen?
Opdrachten
1 - Verhaal
Schrijf een kort verhaal waarin je een situatie beschrijft waarin vrijheid van meningsuiting en religieuze gevoeligheden met elkaar botsen.
2 - Mindmap
Maak een mindmap waarin je alle belangrijke concepten en ideeën uit de tekst overzichtelijk weergeeft.
3 - Verbod
Stel een lijst op met voor- en tegenargumenten voor het afschaffen van wetten tegen godslastering.
4 - Postersamenvatting
Maak in groepjes posters waarin jullie de concepten 'vrije meningsuiting' en 'hate speech' visualiseren en uitleggen.
5 - Stille discussie
Voer in groepjes een stille discussie over de vraag hoe de Zweedse overheid met dit vraagstuk moet omgaan, waarbij iedereen op post its of een groot vel zijn of haar argumenten opschrijft. Na enige tijd mag je als groep overleggen en formuleer je een conclusie.