Doorgaan naar hoofdcontent

Het woord en het nieuws van het jaar


Ieder jaar wordt het woord van het jaar gekozen. De woord-van-het-jaarverkiezing maakt altijd duidelijk hoe de taal in een jaar tijd is ontwikkeld en door maatschappelijke ontwikkelingen nieuwe woorden zijn ontstaan.

Vorig jaar bestond de top 3 uit klimaatklever (1), zevenvinker (2) en energietoerisme (3). Je kunt toelichting bij de drie woorden vinden op Woord van het Jaar - Historie I Van Dale. Hier kun je ook de woorden van 2007 tot 2021 vinden.

Ook dit jaar organiseert Van Dale woordenboek der Nederlandse taal weer een verkiezing. Je kunt binnenkort (t/m 4 december) woorden inzenden en vanaf 5 december kiezen uit de genomineerde woorden. Lees meer over de verkiezing op Stuur jouw woord in!

1. Het woord van het jaar in de klas

In de klas kun je ook een verkiezing houden. Het kiezen van het "Woord van het Jaar" is een leuke en educatieve activiteit die leerlingen betrekt bij actuele gebeurtenissen en hen aanmoedigt om na te denken over de betekenis en impact van bepaalde woorden. Hier is een stappenplan om dit met leerlingen te doen:

Stap 1: Introductie en Uitleg
- Begin de les met een introductie over het concept van het "Woord van het Jaar". Leg uit dat dit een woord is dat symbolisch staat voor belangrijke gebeurtenissen, trends of ontwikkelingen van dat jaar.

Stap 2: Bespreking van Gebeurtenissen
- Bespreek met de leerlingen belangrijke gebeurtenissen en trends van het afgelopen jaar. Dit kunnen zowel wereldwijde als nationale gebeurtenissen zijn.

Stap 3: Brainstormsessie
- Laat de leerlingen in kleine groepjes brainstormen over mogelijke kandidaat-woorden. Moedig hen aan om woorden te kiezen die in verband staan met de besproken gebeurtenissen.

Stap 4: Groepsdiscussie
- Laat elk groepje hun gekozen woorden presenteren en de redenen uitleggen waarom zij denken dat dit het "Woord van het Jaar" zou moeten zijn. Moedig een open discussie aan en laat de andere leerlingen vragen stellen.

Stap 5: Stemmen
- Laat elke leerling individueel stemmen op het woord dat zij het meest geschikt vinden als "Woord van het Jaar". Dit kan anoniem of openlijk gebeuren, afhankelijk van de voorkeur van de docent.

Stap 6: Tellen van de stemmen
- Tel de stemmen om te bepalen welk woord de meerderheid van de stemmen heeft gekregen.

Stap 7: Bekendmaking
- Maak het "Woord van het Jaar" bekend en leg uit waarom dit woord is gekozen op basis van de besproken gebeurtenissen en de argumenten van de leerlingen.

Stap 8: Reflectie
- Sluit de activiteit af met een reflectie over het gekozen woord. Bespreek waarom het een belangrijk symbool is voor dat specifieke jaar.

Deze activiteit helpt niet alleen bij het ontwikkelen van taalvaardigheden, maar ook bij kritisch denken, discussiëren en reflecteren op de actualiteit.

2. Nieuws van het jaar

Het kiezen van het "Nieuws van het Jaar" is een boeiende manier om leerlingen te betrekken bij actuele gebeurtenissen en hen te stimuleren na te denken over de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar. Hier is een stappenplan om dit met leerlingen te doen:

Stap 1: Introductie en Uitleg
- Begin de les met een introductie over het concept van het "Nieuws van het Jaar". Leg uit dat dit een gebeurtenis, trend of ontwikkeling is die symbool staat voor belangrijke gebeurtenissen van dat jaar.

Stap 2: Terugblik op het Nieuws
- Bespreek met de leerlingen belangrijke gebeurtenissen en trends van het afgelopen jaar. Dit kunnen zowel wereldwijde als nationale gebeurtenissen zijn.

Stap 3: Brainstormsessie
- Laat de leerlingen in kleine groepjes brainstormen over mogelijke kandidaten voor het "Nieuws van het Jaar". Moedig hen aan om gebeurtenissen te kiezen die impact hebben gehad.

Stap 4: Groepsdiscussie
- Laat elk groepje hun gekozen gebeurtenis presenteren en de redenen uitleggen waarom zij denken dat dit het "Nieuws van het Jaar" zou moeten zijn. Moedig een open discussie aan en laat de andere leerlingen vragen stellen.

Stap 5: Stemmen
- Laat elke leerling individueel stemmen op de gebeurtenis die zij het meest geschikt vinden als "Nieuws van het Jaar". Dit kan anoniem of openlijk gebeuren, afhankelijk van de voorkeur van de docent.

Stap 6: Tellen van de Stemmen
- Tel de stemmen om te bepalen welke gebeurtenis de meerderheid van de stemmen heeft gekregen.

Stap 7: Bekendmaking
- Maak het "Nieuws van het Jaar" bekend en leg uit waarom deze gebeurtenis is gekozen op basis van de besproken gebeurtenissen en de argumenten van de leerlingen.

Stap 8: Reflectie
- Sluit de activiteit af met een reflectie over de gekozen gebeurtenis. Bespreek waarom deze als belangrijk symbool wordt gezien voor dat specifieke jaar.

Dit stappenplan helpt niet alleen bij het ontwikkelen van taalvaardigheden, maar ook bij kritisch denken, discussiëren en reflecteren op de actualiteit. Het kan ook de betrokkenheid van leerlingen vergroten en hen aanmoedigen om actief na te denken over de wereld om hen heen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende