Doorgaan naar hoofdcontent

Het woord en het nieuws van het jaar


Ieder jaar wordt het woord van het jaar gekozen. De woord-van-het-jaarverkiezing maakt altijd duidelijk hoe de taal in een jaar tijd is ontwikkeld en door maatschappelijke ontwikkelingen nieuwe woorden zijn ontstaan.

Vorig jaar bestond de top 3 uit klimaatklever (1), zevenvinker (2) en energietoerisme (3). Je kunt toelichting bij de drie woorden vinden op Woord van het Jaar - Historie I Van Dale. Hier kun je ook de woorden van 2007 tot 2021 vinden.

Ook dit jaar organiseert Van Dale woordenboek der Nederlandse taal weer een verkiezing. Je kunt binnenkort (t/m 4 december) woorden inzenden en vanaf 5 december kiezen uit de genomineerde woorden. Lees meer over de verkiezing op Stuur jouw woord in!

1. Het woord van het jaar in de klas

In de klas kun je ook een verkiezing houden. Het kiezen van het "Woord van het Jaar" is een leuke en educatieve activiteit die leerlingen betrekt bij actuele gebeurtenissen en hen aanmoedigt om na te denken over de betekenis en impact van bepaalde woorden. Hier is een stappenplan om dit met leerlingen te doen:

Stap 1: Introductie en Uitleg
- Begin de les met een introductie over het concept van het "Woord van het Jaar". Leg uit dat dit een woord is dat symbolisch staat voor belangrijke gebeurtenissen, trends of ontwikkelingen van dat jaar.

Stap 2: Bespreking van Gebeurtenissen
- Bespreek met de leerlingen belangrijke gebeurtenissen en trends van het afgelopen jaar. Dit kunnen zowel wereldwijde als nationale gebeurtenissen zijn.

Stap 3: Brainstormsessie
- Laat de leerlingen in kleine groepjes brainstormen over mogelijke kandidaat-woorden. Moedig hen aan om woorden te kiezen die in verband staan met de besproken gebeurtenissen.

Stap 4: Groepsdiscussie
- Laat elk groepje hun gekozen woorden presenteren en de redenen uitleggen waarom zij denken dat dit het "Woord van het Jaar" zou moeten zijn. Moedig een open discussie aan en laat de andere leerlingen vragen stellen.

Stap 5: Stemmen
- Laat elke leerling individueel stemmen op het woord dat zij het meest geschikt vinden als "Woord van het Jaar". Dit kan anoniem of openlijk gebeuren, afhankelijk van de voorkeur van de docent.

Stap 6: Tellen van de stemmen
- Tel de stemmen om te bepalen welk woord de meerderheid van de stemmen heeft gekregen.

Stap 7: Bekendmaking
- Maak het "Woord van het Jaar" bekend en leg uit waarom dit woord is gekozen op basis van de besproken gebeurtenissen en de argumenten van de leerlingen.

Stap 8: Reflectie
- Sluit de activiteit af met een reflectie over het gekozen woord. Bespreek waarom het een belangrijk symbool is voor dat specifieke jaar.

Deze activiteit helpt niet alleen bij het ontwikkelen van taalvaardigheden, maar ook bij kritisch denken, discussiëren en reflecteren op de actualiteit.

2. Nieuws van het jaar

Het kiezen van het "Nieuws van het Jaar" is een boeiende manier om leerlingen te betrekken bij actuele gebeurtenissen en hen te stimuleren na te denken over de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar. Hier is een stappenplan om dit met leerlingen te doen:

Stap 1: Introductie en Uitleg
- Begin de les met een introductie over het concept van het "Nieuws van het Jaar". Leg uit dat dit een gebeurtenis, trend of ontwikkeling is die symbool staat voor belangrijke gebeurtenissen van dat jaar.

Stap 2: Terugblik op het Nieuws
- Bespreek met de leerlingen belangrijke gebeurtenissen en trends van het afgelopen jaar. Dit kunnen zowel wereldwijde als nationale gebeurtenissen zijn.

Stap 3: Brainstormsessie
- Laat de leerlingen in kleine groepjes brainstormen over mogelijke kandidaten voor het "Nieuws van het Jaar". Moedig hen aan om gebeurtenissen te kiezen die impact hebben gehad.

Stap 4: Groepsdiscussie
- Laat elk groepje hun gekozen gebeurtenis presenteren en de redenen uitleggen waarom zij denken dat dit het "Nieuws van het Jaar" zou moeten zijn. Moedig een open discussie aan en laat de andere leerlingen vragen stellen.

Stap 5: Stemmen
- Laat elke leerling individueel stemmen op de gebeurtenis die zij het meest geschikt vinden als "Nieuws van het Jaar". Dit kan anoniem of openlijk gebeuren, afhankelijk van de voorkeur van de docent.

Stap 6: Tellen van de Stemmen
- Tel de stemmen om te bepalen welke gebeurtenis de meerderheid van de stemmen heeft gekregen.

Stap 7: Bekendmaking
- Maak het "Nieuws van het Jaar" bekend en leg uit waarom deze gebeurtenis is gekozen op basis van de besproken gebeurtenissen en de argumenten van de leerlingen.

Stap 8: Reflectie
- Sluit de activiteit af met een reflectie over de gekozen gebeurtenis. Bespreek waarom deze als belangrijk symbool wordt gezien voor dat specifieke jaar.

Dit stappenplan helpt niet alleen bij het ontwikkelen van taalvaardigheden, maar ook bij kritisch denken, discussiëren en reflecteren op de actualiteit. Het kan ook de betrokkenheid van leerlingen vergroten en hen aanmoedigen om actief na te denken over de wereld om hen heen.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zij...

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysie...

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan ...