Doorgaan naar hoofdcontent

Ook geen smartphones meer in de basisschool


Na het voortgezet onderwijs gaan ook de basisscholen de afleiding van smartphones weren. De telefoon is in het leven van basisschoolleerlingen niet meer weg te denken. En dat doet ze steeds minder aan hun werk op school denken. De vraag is hoe effectief het bannen van de telefoon is? 

Bron Mobieltjes vanaf komend schooljaar ook geweerd uit klassen basisschool: ‘Zo beschermen we de leerlingen’ I Het Parool

Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen waarom basisscholen ervoor kiezen om mobiele telefoons uit de klaslokalen te weren en mogelijke voordelen en uitzonderingen op dit beleid noemen.

Woordenschat
educatief, koepelorganisatie, symbolische waarde, wet- en regelgeving

Vragen
1. Wat houden de nieuwe afspraken in met betrekking tot mobieltjes op basisscholen?
2. Waarom worden mobieltjes uit klaslokalen geweerd volgens minister Mariëlle Paul?
3. Wanneer worden mobieltjes in het voortgezet onderwijs geweerd uit klaslokalen?
4. Waarom stellen deskundigen dat leerlingen minder goed presteren als ze worden afgeleid door hun telefoon?
5. Welke uitzonderingen zijn mogelijk op het verbod op mobieltjes in de klas?
6. Waarom wilde de koepel van basisscholen, PO-Raad, in eerste instantie geen afspraken maken over mobieltjes op scholen?
7. Hoeveel procent van kinderen tussen 7 en 12 jaar gebruikt al een smartphone volgens het jaarlijkse onderzoek?
8. Op welke leeftijd krijgen de meeste kinderen hun eerste mobieltje volgens de Consumentenbond?
9. Waarom gaat de koepelorganisatie nu toch akkoord met de afspraken over mobieltjes op basisscholen?
10. Wat hoopt voorzitter Freddy Weima van de PO-Raad met betrekking tot de afspraken over mobieltjes op scholen?

Opdrachten

1 - Dobbelen
Werk samen met twee of meer klasgenoten. Gooi met een dobbelsteen. Stel vervolgens aan de anderen een vraag over de tekst die begint met:
⚫ Wie...
⚫⚫ Wat...
⚫⚫⚫ Waar...
⚫⚫⚫⚫ Wanneer...
⚫⚫⚫⚫⚫ Waarom...
⚫⚫⚫⚫⚫⚫ Hoe...
Je kunt eventueel ook afspreken dat iemand kan kiezen voor een makkelijke of moeilijke vraag. Online gooien kun je bijvoorbeeld op www.onlinedobbelsteen.nl.

2 - Discussieopdracht A
Wat zijn de potentiële voordelen en nadelen van het weren van mobiele telefoons uit klaslokalen op basisscholen? Bespreek hoe dit beleid de leeromgeving kan beïnvloeden.

3 - Discussieopdracht B
Welke uitzonderingen zouden volgens jullie redelijk zijn voor het gebruik van mobiele telefoons in de klas? Denk hierbij aan educatieve doeleinden en speciale behoeften van leerlingen.

4 - Discussieopdracht C
Hoe kunnen scholen ervoor zorgen dat het weren van mobiele telefoons uit klaslokalen effectief wordt ingevoerd? Wat zijn mogelijke strategieën om ervoor te zorgen dat leerlingen zich aan dit beleid houden?

5 - Discussieopdracht D
In hoeverre denken jullie dat het beleid om mobiele telefoons uit klaslokalen te weren een positieve invloed zal hebben op de leerprestaties en concentratie van leerlingen? Zijn er andere maatregelen die kunnen helpen bij het verminderen van afleiding in de klas?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende