Na het voortgezet onderwijs gaan ook de basisscholen de afleiding van smartphones weren. De telefoon is in het leven van basisschoolleerlingen niet meer weg te denken. En dat doet ze steeds minder aan hun werk op school denken. De vraag is hoe effectief het bannen van de telefoon is?
Bron Mobieltjes vanaf komend schooljaar ook geweerd uit klassen basisschool: ‘Zo beschermen we de leerlingen’ I Het Parool
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen waarom basisscholen ervoor kiezen om mobiele telefoons uit de klaslokalen te weren en mogelijke voordelen en uitzonderingen op dit beleid noemen.
Woordenschat
educatief, koepelorganisatie, symbolische waarde, wet- en regelgevingVragen
1. Wat houden de nieuwe afspraken in met betrekking tot mobieltjes op basisscholen?
2. Waarom worden mobieltjes uit klaslokalen geweerd volgens minister Mariëlle Paul?
3. Wanneer worden mobieltjes in het voortgezet onderwijs geweerd uit klaslokalen?
4. Waarom stellen deskundigen dat leerlingen minder goed presteren als ze worden afgeleid door hun telefoon?
5. Welke uitzonderingen zijn mogelijk op het verbod op mobieltjes in de klas?
6. Waarom wilde de koepel van basisscholen, PO-Raad, in eerste instantie geen afspraken maken over mobieltjes op scholen?
7. Hoeveel procent van kinderen tussen 7 en 12 jaar gebruikt al een smartphone volgens het jaarlijkse onderzoek?
8. Op welke leeftijd krijgen de meeste kinderen hun eerste mobieltje volgens de Consumentenbond?
9. Waarom gaat de koepelorganisatie nu toch akkoord met de afspraken over mobieltjes op basisscholen?
10. Wat hoopt voorzitter Freddy Weima van de PO-Raad met betrekking tot de afspraken over mobieltjes op scholen?
Opdrachten
1 - Dobbelen
Werk samen met twee of meer klasgenoten. Gooi met een dobbelsteen. Stel vervolgens aan de anderen een vraag over de tekst die begint met:
⚫ Wie...
⚫⚫ Wat...
⚫⚫⚫ Waar...
⚫⚫⚫⚫ Wanneer...
⚫⚫⚫⚫⚫ Waarom...
⚫⚫⚫⚫⚫⚫ Hoe...
Je kunt eventueel ook afspreken dat iemand kan kiezen voor een makkelijke of moeilijke vraag. Online gooien kun je bijvoorbeeld op www.onlinedobbelsteen.nl.
2 - Discussieopdracht A
Wat zijn de potentiële voordelen en nadelen van het weren van mobiele telefoons uit klaslokalen op basisscholen? Bespreek hoe dit beleid de leeromgeving kan beïnvloeden.
3 - Discussieopdracht B
Welke uitzonderingen zouden volgens jullie redelijk zijn voor het gebruik van mobiele telefoons in de klas? Denk hierbij aan educatieve doeleinden en speciale behoeften van leerlingen.
4 - Discussieopdracht C
Hoe kunnen scholen ervoor zorgen dat het weren van mobiele telefoons uit klaslokalen effectief wordt ingevoerd? Wat zijn mogelijke strategieën om ervoor te zorgen dat leerlingen zich aan dit beleid houden?
5 - Discussieopdracht D
In hoeverre denken jullie dat het beleid om mobiele telefoons uit klaslokalen te weren een positieve invloed zal hebben op de leerprestaties en concentratie van leerlingen? Zijn er andere maatregelen die kunnen helpen bij het verminderen van afleiding in de klas?