Doorgaan naar hoofdcontent

Paarse Vrijdag


Jaarlijks wordt in steeds meer scholen aandacht besteed aan Paarse Vrijdag. Het is een dag om groepen die nog onvoldoende worden gezien een warm hart toe dragen en acceptatie te bevorderen. Maar scholen die de dag organiseren, zijn ook eerlijk. Heel gemakkelijk gaat het nog niet allemaal. 


Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat het doel van Paarse Vrijdag is en welke uitdagingen er volgens organistatoren en scholen nog zijn.

Woordenschat
lhbtqi+’ers, migratieachtergrond, solidariteit, COC-woordvoerder, belevingsachterstand, drempel, cultuur, ontlenen, verontrust

Vragen
1. Wat is Paarse Vrijdag en hoe wordt het gevierd op scholen?
2. Wie kunnen met Paarse Vrijdag hun solidariteit tonen met lhbtiq+’ers?
3. Welke groepen in Nederland omarmen Paarse Vrijdag steeds meer?
4. Waarom hebben sommige schoolleiders 'ingewikkelde' gesprekken met ouders bij de voordeur op Paarse Vrijdag?
5. Waarom staan sommige ouders niet achter Paarse Vrijdag?
6. Wat wil het COC bereiken via het onderwijs met betrekking tot Paarse Vrijdag?
7. Wie is Siep de Haan en wat is zijn ervaring met Paarse Vrijdag op school?
8. Wat is de ontwikkeling die Siep de Haan opmerkt in relatie tot Paarse Vrijdag?
9. Waarom ervaren jonge mensen Paarse Vrijdag vaak anders dan hun ouders?
10. Waarom benadrukt Siep de Haan dat het belangrijk is om begrip te tonen voor mensen die moeite hebben met solidariteit tonen met lhbtiq+-’ers?

Opdrachten

1 - Schrijf na het lezen van de tekst je eigen gedachten bij de tekst op. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door enkele woorden uit de tekst of een of meer opvallende citaten te kiezen en hierop te reageren.

2 - Kies een nummer uit dat volgens jou de sfeer of boodschap van de tekst weerspiegelt en leg uit waarom. Wissel hierna met een of meer klasgenoten jullie keuze en toelichting uit.

3 - Bedenk drie verdiepende vragen bij de tekst. In drie rondes ga je met drie klasgenoten in gesprek en wissel je ieder één van de drie vragen uit en bespreek je de twee vragen. Kijk terug naar de tekst en bepaal of die je antwoord kan geven en bespreek wat je kan helpen om antwoord op de vraag te vinden. Schrijf na de drie rondes een korte terugblik. Je krijgt hier één minuut de tijd voor. Daarna ga je met de leraar in gesprek over deze terugblik vanuit de vraag welke vragen in de klas leven.

4 - Maak met enkele klasgenoten samen een mindmap over Paarse Vrijdag. Gebruik de tekst als bron. Na een halfuur presenteer je de mindmap aan de klas en krijgt de klas de gelegenheid om verhelderingsvragen en verdiepende vragen te stellen.

5 - Ga in gesprek met enkele klasgenoten over de vraag: "Zou elke school Paarse Vrijdag moeten vieren?" Verzamel de argumenten voor/tegen de viering van Paarse Vrijdag die jullie in het gesprek ontdekken. Formuleer tot slot van jullie gesprek kort jullie gedachten bij de vraag. 


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zij...

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysie...

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan ...