Jaarlijks wordt in steeds meer scholen aandacht besteed aan Paarse Vrijdag. Het is een dag om groepen die nog onvoldoende worden gezien een warm hart toe dragen en acceptatie te bevorderen. Maar scholen die de dag organiseren, zijn ook eerlijk. Heel gemakkelijk gaat het nog niet allemaal.
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat het doel van Paarse Vrijdag is en welke uitdagingen er volgens organistatoren en scholen nog zijn.
Woordenschat
lhbtqi+’ers, migratieachtergrond, solidariteit, COC-woordvoerder, belevingsachterstand, drempel, cultuur, ontlenen, verontrust
Vragen
1. Wat is Paarse Vrijdag en hoe wordt het gevierd op scholen?
2. Wie kunnen met Paarse Vrijdag hun solidariteit tonen met lhbtiq+’ers?
3. Welke groepen in Nederland omarmen Paarse Vrijdag steeds meer?
4. Waarom hebben sommige schoolleiders 'ingewikkelde' gesprekken met ouders bij de voordeur op Paarse Vrijdag?
5. Waarom staan sommige ouders niet achter Paarse Vrijdag?
6. Wat wil het COC bereiken via het onderwijs met betrekking tot Paarse Vrijdag?
7. Wie is Siep de Haan en wat is zijn ervaring met Paarse Vrijdag op school?
8. Wat is de ontwikkeling die Siep de Haan opmerkt in relatie tot Paarse Vrijdag?
9. Waarom ervaren jonge mensen Paarse Vrijdag vaak anders dan hun ouders?
10. Waarom benadrukt Siep de Haan dat het belangrijk is om begrip te tonen voor mensen die moeite hebben met solidariteit tonen met lhbtiq+-’ers?
Opdrachten
1 - Schrijf na het lezen van de tekst je eigen gedachten bij de tekst op. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door enkele woorden uit de tekst of een of meer opvallende citaten te kiezen en hierop te reageren.
2 - Kies een nummer uit dat volgens jou de sfeer of boodschap van de tekst weerspiegelt en leg uit waarom. Wissel hierna met een of meer klasgenoten jullie keuze en toelichting uit.
3 - Bedenk drie verdiepende vragen bij de tekst. In drie rondes ga je met drie klasgenoten in gesprek en wissel je ieder één van de drie vragen uit en bespreek je de twee vragen. Kijk terug naar de tekst en bepaal of die je antwoord kan geven en bespreek wat je kan helpen om antwoord op de vraag te vinden. Schrijf na de drie rondes een korte terugblik. Je krijgt hier één minuut de tijd voor. Daarna ga je met de leraar in gesprek over deze terugblik vanuit de vraag welke vragen in de klas leven.
4 - Maak met enkele klasgenoten samen een mindmap over Paarse Vrijdag. Gebruik de tekst als bron. Na een halfuur presenteer je de mindmap aan de klas en krijgt de klas de gelegenheid om verhelderingsvragen en verdiepende vragen te stellen.
5 - Ga in gesprek met enkele klasgenoten over de vraag: "Zou elke school Paarse Vrijdag moeten vieren?" Verzamel de argumenten voor/tegen de viering van Paarse Vrijdag die jullie in het gesprek ontdekken. Formuleer tot slot van jullie gesprek kort jullie gedachten bij de vraag.