Vergeleken met eerdere jaren hebben meer mensen goede voornemens. Tussen 2019 en 2021 hadden maximaal 3 op de 10 die. Nu heeft bijna de helft (46 procent) plannen om hun leven te beteren in het komende jaar. "Nu belangrijk om concreet plan te maken." (bron: Een Vandaag)
Een Vandaag | Goede voornemens terug van weggeweest: 'In een onzekere wereld zoeken we naar dingen die wél maakbaar zijn'
Leerdoel
Je kunt verklaren om welke redenen volgens het artikel meer mensen kiezen voor goede voornemens.
Vragen
1. Welk percentage mensen heeft nu volgens het onderzoek van EenVandaag goede voornemens voor het komende jaar?
2. Wie neigt er volgens het onderzoek meer naar het maken van deze nieuwjaarsvoornemens?
3. Welke overtuiging lijkt overeen te komen met de toename van nieuwjaarsvoornemens, gebaseerd op het onderzoek?
4. Op welk aspect van hun leven richten mensen zich meer, zoals vermeld in de tekst?
5. Hoe ziet sociaal psycholoog Roos Vonk de trend van zich richten op zelfbeheersing?
6. Wat is volgens Vonk essentieel om nieuwjaarsvoornemens waar te maken?
7. Hoe beïnvloedde de pandemie de kijk van mensen op het maken van voornemens, zoals benadrukt in het onderzoek?
8. Wat waren de belangrijkste fysieke doelen die respondenten in het onderzoek noemden?
9. Wat waren de belangrijkste mentale doelen die respondenten in het onderzoek noemden?
10. Wanneer vond het onderzoek plaats en hoeveel mensen namen eraan deel?
Opdrachten
1. Reflectie op eigen doelen
Neem vijf minuten de tijd om je eigen goede voornemens te noteren voor het komende jaar. Beoordeel vervolgens kritisch waarom je deze doelen hebt gekozen en hoe realistisch ze zijn. Bespreek daarna in duo's jullie doelen en motiveer waarom je denkt dat ze haalbaar zijn.
2. Kritische evaluatie van trends
Bespreek in groepen van drie tot vier personen gedurende vijf minuten de opkomst van goede voornemens. Onderzoek kritisch waarom meer mensen zich nu aan goede voornemens wagen en welke externe factoren hierbij een rol spelen. Presenteer kort jullie bevindingen aan de klas.
3. Interview met peers
Ga vijf minuten in gesprek met een klasgenoot en ontdek welke goede voornemens zij hebben en waarom. Probeer kritisch te begrijpen of deze voornemens gebaseerd zijn op persoonlijke overwegingen of beïnvloed worden door trends of sociale druk.
4. Invloed social media
Neem vijf minuten de tijd om na te denken over de rol van social media bij het creëren van verwachtingen rond goede voornemens. Bespreek kort in tweetallen hoe social media invloed kunnen hebben op de verwachtingen en druk met betrekking tot voornemens.
5. Waarmaken
Kies een goed voornemen dat je hebt voor dit jaar. Neem vijf minuten de tijd om te bedenken hoe je dit concreet in je dagelijks leven kunt integreren. Bespreek kort met een klasgenoot aan de hand van de 5w1h-vragen hoe je dit voornemen gaat realiseren.