Het beeld van de Romeinse bezetting van Nederland moet op de schop door ontdekkingen van een archeologiestudent. Zijn resultaten zijn deze maand gepubliceerd in het vakblad Archeologie in Nederland. (bron: Trouw)
Leerdoel
Je kunt uitleggen op welke manier de archeologische vondsten worden gedaan.
Woordenschat
op de schop, reliëfmodel, laserhoogtemetingen, vakblad, Limes, ruimtelijke analysemethoden, geschiktheidsmodel, hoogtemodellen, lastdieren, hectare, bodemarchief
Vragen
1. Wie heeft belangrijke ontdekkingen gedaan met betrekking tot Romeinse legerkampen in Nederland?
2. Welke methoden heeft archeologiestudent Jens Goeree gebruikt om deze kampen te vinden?
3. Hoeveel Romeinse legerkampen zijn ontdekt langs de Nederlandse limes?
4. Wat was de rol van zijn docenten Wouter Vos en Jeroen Oosterbaan in het onderzoek?
5. Waar heeft Goeree zijn onderzoek voornamelijk op gericht?
6. Hoe heeft hij zijn geschiktheidsmodel ontwikkeld?
7. Wat maakte zijn ontdekking van het vijfde mogelijke legerkamp zo significant?
8. Waarom worden de locaties van de pas ontdekte kampen niet openbaar gemaakt?
9. Wat betekenen deze ontdekkingen voor het begrip van de Romeinse limes in Nederland?
10. Welke bredere implicaties hebben deze ontdekkingen voor het begrip van de mobiliteit van het Romeinse leger?
Opdrachten
1. Romeinse spreekwoorden en gezegden
Vat de tekst samen in de vorm van drie zelf bedachte spreekwoorden en gezegden.
2. Tijdreis
Stel, twee Romeinen reizen door de tijd. Ze maken de ontdekkingen van nu mee. Schrijf een korte dialoog waarin de twee (onderweg terug naar hun eigen tijd) de ontdekkingen bespreken. Kies een emotie die overheerst.
3. Emoticon samenvatting
Lees de tekst. Vat daarna samen met een klasgenoot de tekst samen in tien emoticons. Je hoeft je niet te beperken tot bestaande emoticons. Wissel daarna uit met een ander tweetal en geef elkaar feedback.