Het recente weer in Scandinavië en Nederland heeft opvallende extremen laten zien, met recordkou in het noorden en vooruitzichten op schaatsen in Nederland. Dit extreme weer roept vragen op over de relatie tussen deze gebeurtenissen en klimaatverandering. In de onderstaande tekst wordt uitgezocht wat het verband is.
Leerdoel
Je kunt het verband uitleggen tussen extreme weersomstandigheden, klimaatverandering en de impact ervan op de wereldwijde weerspatronen.
Woordenschat
waarneming, klimaatverandering, straalstroom, temperatuurverschil, opwarming van de aarde, scheidslijn, klimaatgemiddelde
Vragen
1. Wat is er gebeurd met het weer in Zweden?
2. Hoe heeft dit extreme weer te maken met klimaatverandering?
3. Wat zegt meteoroloog Marc de Jong over de discussie rond klimaatverandering?
4. Waarom vallen extreme weersomstandigheden meer op tegenwoordig?
5. Wat gebeurt er met de duur van koude periodes volgens De Jong?
6. Hoe beïnvloedt de straalstroom het weer in Europa?
7. Waarom viel er veel sneeuw in Scandinavië volgens De Jong?
8. Hoe moeten mensen het weer evalueren volgens De Jong en Ekker?
9. Wat benadrukken De Jong en Ekker over het begrijpen van klimaatverandering?
10. Hoe reageert het weer wereldwijd op de opwarming van de aarde?
Opdrachten
1. Weerbericht Presenteren
Laat leerlingen een weerbericht maken alsof ze meteorologen zijn en presenteer het extreme weer in Zweden en Nederland, inclusief uitleg over de verbanden met klimaatverandering.
2. Stripverhaal Maken
Laat leerlingen een stripverhaal maken dat de belangrijkste punten van de tekst samenvat, inclusief de invloed van klimaatverandering op het weer.
3. Presentatie over klimaatverandering
Laat de leerlingen een presentatie maken waarin ze de gevolgen van klimaatverandering op het weer en de relatie met recente gebeurtenissen bespreken.