In een opzienbarende ontwikkeling hebben experts kunstmatige intelligentie toegepast om verbrande papyrusrollen uit de antieke stad Herculaneum te ontcijferen. Deze rollen, die versteenden tijdens de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus, zijn eeuwenlang onleesbaar gebleven. Met behulp van geavanceerde technologieën hebben onderzoekers nu een doorbraak bereikt die een schat aan verloren gewaande teksten uit het verleden ontsluit.
NOS | Verkoold papyrus leesbaar door AI: 'We gaan het verleden veel beter leren kennen'
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe kunstmatige intelligentie wordt toegepast in archeologie en historisch onderzoek.
Woordenschat
papyrusrollen, papyroloog, filosofie, Epicurisme, transcriptie, filosofische ideeën
Vragen
1. Wat maakt de papyrusrollen uit de antieke stad Herculaneum zo bijzonder?
2. Hoe hebben experts kunstmatige intelligentie toegepast om de rollen te ontcijferen?
3. Wat was de oorspronkelijke eigenaar van de villa waar de rollen werden gevonden?
4. Welke uitdagingen hebben historici en wetenschappers ondervonden bij het openen en lezen van de rollen?
5. Wat was de motivatie achter de Vesuvius-uitdaging, en wat was de prijs voor de winnaar?
6. Hoe heeft Youssef Nader het AI-systeem ontwikkeld om de papyruslagen virtueel van elkaar te scheiden?
7. Wat was het resultaat van de inspanningen van Youssef Nader en zijn team?
8. Welke onderwerpen werden behandeld in de ontcijferde tekst?
9. Wat zijn de verwachtingen voor de toekomstige ontcijfering van de andere gesloten rollen?
10. Welke uitdagingen staan het team te wachten bij het volledig begrijpen en interpreteren van de teksten?
Opdrachten
1 - One minute paper
Schrijf na het lezen gedurende precies één minuut op wat je hebt onthouden van de tekst. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie one minute papers om tot een zo compleet mogelijke samenvatting van de tekst te komen.
2 - Infographic
Ontwerp een infographic die de geschiedenis en het belang van de papyrusrollen in de context van de klassieke oudheid illustreert.
3 - Dobbelen
Gooi met een (online) dobbelsteen een getal. De getallen corresponderen met vragen. 1/wie, 2/wat, 3/waar, 4/wanneer, 5/waarom, 6/hoe. Stel na het gooien een vraag over de tekst die met het desbetreffende vraagwoord begint.
4 - Teamsamenvatting
Lees de tekst en maak daarna met 2-3 klasgenoten een samenvatting door om beurten een (halve) zin op te schrijven. Zorg dat de samenvatting compleet maar ook compact wordt.
5 - Aanvulzinnen
Bedenk tien incomplete zinnen die samen de tekst goed samenvatten. Laat in elke zin een woord weg of schrijf een halve zin op. Wissel daarna de zinnen uit met een klasgenoot en maak de samenvatting van elkaar compleet.