Komende MNMweek zijn er teksten over wat iemand tot dictator maakt, hoe AI verkoolde papyrus rollen ontcijfert, hoe je kunt leren minder (snel) kleding te kopen, waarom we graag ruzie zien op tv, en hoe Poetin de macht houdt.
maandag 4 maart: Zonder twijfel een dictator
Na een ambtstermijn van 24 jaar wordt Poetin door de meesten gezien als dictator. Hij heeft zijn macht door de jaren heen steeds verder uitgebreid ten koste van burgerlijke vrijheden. Wie kijkt naar wat een dictator en een dictatuur typeert, ziet veel daarvan terug in Rusland.
Leerdoel
Je kunt kenmerken van dictatuur noemen en met voorbeelden toelichten.
dinsdag 5 maart: AI doorziet verkoolde
geschiedenis
In een opzienbarende ontwikkeling hebben experts kunstmatige intelligentie toegepast om verbrande papyrusrollen uit de antieke stad Herculaneum te ontcijferen. Deze rollen, die versteenden tijdens de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Christus, zijn eeuwenlang onleesbaar gebleven. Met behulp van geavanceerde technologieën hebben onderzoekers nu een doorbraak bereikt die een schat aan verloren gewaande teksten uit het verleden ontsluit.
woensdag 6 maart: Een training niet-kopenDe belasting van het milieu door de kledingindustrie is bijzonder groot. Milieu Centraal ontwikkelde daarom met deskundigen een training. Die moet het kopen van kleding terugdringen zodat kleding op termijn schoner, eerlijker en duurzamer wordt geproduceerd.
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe de training stimuleert om minder kleding te kopen.
donderdag 7 maart: Tv zonder geruzie wil geen ene kijker
Ruzie doet het goed. We zouden niet zonder willen. In een gemiddelde week poppen er overal in programma's conflicten op. Of ze nu over het verkeer of over geschiedenis gaan. En graag zien we als kijker dat die ruzies alle ruimte krijgen. Het levert smakelijke tv op.
Leerdoel
Ik kan verklaringen geven waarom ruzie op tv goed verkoopt.
vrijdag 8 maart: De balanceeract van Poetin Vladimir Poetin weet zijn populariteit te behouden, ondanks de voortdurende oorlog in Oekraïne en internationale kritiek. Dat doet hij door zijn verhaal over de oorlog steeds aan te passen en af te stemmen op behoeften van de bevolking. Poetin moet hierbij steeds balanceren tussen het voeren van de oorlog en het handhaven van zijn politieke macht.