Doorgaan naar hoofdcontent

Belasting betalen over hoeveel je consumeert


In een tijd waarin de urgentie van duurzaamheid en milieubehoud steeds duidelijker wordt, staat de zoektocht naar effectieve oplossingen voor groene groei centraal. Het streven naar duurzaam produceren en consumeren lijkt een aantrekkelijk antwoord, maar roept ook belangrijke vragen op over de haalbaarheid en effectiviteit ervan. Paul Schenderling onderzoekt kritisch de mythe van groene groei en stelt hij alternatieve benaderingen voor om de uitdagingen van onze tijd aan te pakken.

Managementnieuws | Paul Schenderling: ‘Er is geen bewijs dat groene groei werkt’

Leerdoel 
Je kunt voorbeelden geven van complexe uitdagingen die de aanpak van milieuproblemen, zoals duurzame groei, met zich meebrengt.

Woordenschat 
duurzaam produceren, missie, heilloze, kwantitatieve, kwalitatieve, consumptiebelasting, mobiliteit, faliekant, subsidiebeleid, consensus, progressief, draagvlak, inflatie, grondstoffencrisis, beleidsmakers, wegwerpmaatschappij, mechanisme

Vragen 
1. Wat is volgens Paul Schenderling het probleem met het streven naar duurzame groei?
2. Wat voorspelt Schenderling over de vraag naar grondstoffen voor de energietransitie?
3. Waarom betoogt Schenderling dat groene groei niet werkt?
4. Welk voorbeeld gebruikt Schenderling om de Jevons-paradox te illustreren?
5. Wat is volgens Schenderling het probleem met het huidige politieke debat over groene groei?
6. Welke twee kernmaatregelen bepleit Schenderling in zijn boek?
7. Hoe stelt Schenderling voor om de consumptie te belasten?
8. Wie zal volgens Schenderling pijn lijden als gevolg van het postgroeimodel?
9. Hoe kan postgroei volgens Schenderling het verdienvermogen van Nederland beïnvloeden?
10. Waarom gelooft Schenderling dat een model gebaseerd op postgroei effectiever is dan simpelweg loonsverlaging?

Opdrachten 

1. One minute paper - Schrijf gedurende één minuut op wat je hebt onthouden van de bron. Vergelijk daarna jouw paper met dat van een of meer anderen.

2. Andere schoenen - Vat de bron samen en stel je een bepaald standpunt voor door vanuit het perspectief van een betrokkene te reageren. Bijvoorbeeld als verslaggever, ooggetuige, gedupeerde, tegenstander of als woordvoerder van een organisatie.

3. Cornellsamenvatting - Vat de bron samen door eerst bij kernwoorden notities (of tekeningen) te maken en daarmee uiteindelijk een korte samenvatting van de inhoud te maken. Kijk op de website van Vernieuwenderwijs voor een nadere uitleg: Leer aantekeningen te maken met de Cornell-methode - Leer.tips

4. Venndiagram - Vat de bron samen door een tegenstelling die erin wordt genoemd te onderzoeken. Teken daarvoor drie cirkels die over elkaar heen vallen. In de buitenste twee schrijf je kenmerken van de twee tegengestelden op. In de middelste cirkel verzamel je overeenkomsten tussen de twee.

5. Waar of niet waar - Noteer 10-20 uitspraken over de inhoud van de bron waarvan een deel niet waar is. Wissel de uitspraken uit met een klasgenoot en bepaal wat waar is en wat niet waar is.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysiek als mentaal? 4. Hoe ontston