Doorgaan naar hoofdcontent

Bhutan: klein duurzaam voorbeeld voor de wereld


Bhutan, een klein boeddhistisch koninkrijk gelegen in het Himalayagebergte, staat bekend om zijn ambitie om klimaatneutraal te zijn en zelfs CO2-negatief te worden. Het land wordt met verschillende uitdagingen geconfronteerd in zijn streven naar duurzaamheid en het behoud van zijn natuurlijke rijkdommen. Van het beperken van massatoerisme tot het bevorderen van natuurlijke bouwmaterialen, is Bhutan een leerzaam voorbeeld van duurzame ontwikkeling. 

Trouw | In Bhutan draait alles om geluk, maar voor hoelang nog?

Leerdoel 
Je kunt de uitdagingen en strategieën van een land zoals Bhutan om klimaatneutraal te blijven en duurzame ontwikkeling te bevorderen kort toelichten.

Woordenschat
klimaatneutraal, CO2-negatief, duurzaamheid, massatoerisme, fossiele brandstoffen, urbanisatie, infrastructuur, bouwsector, behapbaar, emissievrij, regeneratief

Vragen 
1. Wat zijn de belangrijkste strategieën die Bhutan hanteert om klimaatneutraal te blijven?
2. Hoe wordt massatoerisme in Bhutan beperkt en waarom is dit belangrijk voor het behoud van de natuur?
3. Wat zijn de voornaamste indicatoren van Bruto Nationaal Geluk in Bhutan en hoe worden deze gemeten?
4. Welke uitdagingen ervaart Bhutan als het gaat om het behoud van zijn traditionele bouwstijl en het gebruik van natuurlijke bouwmaterialen?
5. Hoe wil Bhutan de uitstoot van CO2 in de transportsector verminderen?
6. Wat zijn de gevolgen van de snelle urbanisatie in Bhutan voor het milieu?
7. Hoe probeert Bhutan zijn bosgebieden te beschermen tegen illegale kap?
8. Welke rol speelt de bouwsector bij de CO2-uitstoot in Bhutan en wat zijn mogelijke oplossingen hiervoor?
9. Hoe verhouden de milieubelangen zich tot de economische belangen in Bhutan?
10. Met welke andere landen heeft Bhutan samengewerkt op het gebied van klimaatneutraliteit en waarom?

Opdrachten

1. Venndiagram - Vat de bron samen door een tegenstelling die erin wordt genoemd te onderzoeken. Teken daarvoor drie cirkels die over elkaar heen vallen. In de buitenste twee schrijf je kenmerken van de twee tegengestelden op. In de middelste cirkel verzamel je overeenkomsten tussen de twee.

2. Toets - Vat de bron samen door een (digitale) (meerkeuze) toets te bedenken. Zorg dat de kern van alle deelonderwerpen goed aan bod komt. Test je toets door een ander hem te laten invullen.

3. Taboewoorden - Vat de bron samen door de inhoud met (een) ander(en) te bespreken. Iedere deelnemer krijgt twee of drie woorden die zij of hij niet mag gebruiken in het gesprek. Kies bij iedereen voor minimaal één woord dat voor het te bespreken onderwerp belangrijk is.

4. Kop 5 - Bedenk vijf koppen over het onderwerp van de bron, die niet gemakkelijk uit te leggen zijn. Schrijf bij elke kop een uitleg van enkele zinnen. Test daarna je koppen door ze aan een ander voor te leggen.

5. Stiftgedicht - Vat de bron samen door in een tekstgedeelte (van de bron of een andere bron) alle woorden weg te lakken met een stift en bewust een aantal woorden over te houden die een veelzeggende zin vormen. Zorg dat de zin (een aspect van) het onderwerp van de bron of jouw mening hierover goed samenvat. Je kunt deze opdracht op papier of digitaal uitvoeren.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysiek als mentaal? 4. Hoe ontston