Het is een verontrustende trend: het toenemende aantal jongeren dat messen mee naar school neemt. Vaak gebeurt dat uit angst voor geweld op straat. Politie en scholen nemen maatregelen om het wapenbezit onder jongeren terug te dringen. Maar het blijkt ingewikkeld om de groep die het betreft te bereiken.
Elsevier Weekmagazine | Met een mes naar school? ‘We horen van kinderen dat het de norm is’
Leerdoel
Je kunt uitleggen wat de tekst vertelt over oorzaken en mogelijke aanpakken van het probleem.
Woordenschat
convenant, reputatieschade, interventie, strafrechtelijke, ronselen, foedraal, disciplinerende, contraproductief, represailles, escalatie, virtuele, devies, reprimande, perspectief
Vragen
1. Wat zijn de redenen dat steeds meer leerlingen messen mee naar school nemen?
2. Welke maatregelen worden in Den Haag genomen om het messenbezit onder jongeren terug te dringen?
3. Wat is de houding van scholen ten opzichte van het bespreken van wapenbezit onder leerlingen?
4. Wat zijn de observaties van wethouder Bredemeijer over het messenprobleem onder schooljeugd?
5. Hoe reageren scholen op het wapenbezit van leerlingen volgens directeur Webb?
6. Wat zijn de bevindingen van inspecteur Heringa over waarom jongeren zich bewapenen?
7. Hoe worden kluisjes op scholen gecontroleerd op wapenbezit en andere verboden items?
8. Wat zijn enkele creatieve manieren waarop jongeren hun wapens verbergen?
9. Hoe wordt er gereageerd op wapenbezit op scholen en wat zijn mogelijke gevolgen voor de daders?
10. Wat zijn enkele initiatieven en programma's die zijn opgezet om het messenprobleem aan te pakken?
Opdrachten
2. BNN - Reageer op de bron door op te schrijven wat bekend voor je was, wat nieuw voor je was en wat je nieuwsgierig maakt.
3. Cornellsamenvatting - Vat de bron samen door eerst bij kernwoorden notities (of tekeningen) te maken en daarmee uiteindelijk een korte samenvatting van de inhoud te maken. Kijk op de website van Vernieuwenderwijs voor een nadere uitleg: Leer aantekeningen te maken met de Cornell-methode - Leer.tips
4. Kop 5 - Bedenk vijf koppen over het onderwerp van de bron, die niet gemakkelijk uit te leggen zijn. Schrijf bij elke kop een uitleg van enkele zinnen. Test daarna je koppen door ze aan een ander voor te leggen.
5. Reactie - Vat de bron samen door een reactie te schrijven. Geef in je reactie kort weer wat de bron over het onderwerp vertelt.