De lessen van deze week gaan over de actie Mei Social Vrij (maandag), demonstratierecht (dinsdag), wapenbezit op school (woensdag), ideeën over duurzaamheid (donderdag) en Vesak (vrijdag).
maandag 13 mei: Mei socialvrij?
De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven.
Leerdoel
Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten.
afbeelding: www.meisocialvrij.nl
dinsdag 14 mei: Rechtdoen aan demonstratierecht
Het recht om te demonstreren en de grenzen ervan zijn onderwerp van discussie, vooral na recente gebeurtenissen. Mensen vragen zich af hoe we dit recht kunnen behouden zonder de veiligheid in gevaar te brengen.
Nieuwsuur Demonstratierecht ter discussie, wat zijn de grenzen?
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe je de vrijheid om te demonstreren in evenwicht kunt houden met de behoefte aan veiligheid en orde in de samenleving.
Het is een verontrustende trend: het toenemende aantal jongeren dat messen mee naar school neemt. Vaak gebeurt dat uit angst voor geweld op straat. Politie en scholen nemen maatregelen om het wapenbezit onder jongeren terug te dringen. Maar het blijkt ingewikkeld om de groep die het betreft te bereiken.
Elsevier Weekmagazine | Met een mes naar school? ‘We horen van kinderen dat het de norm is’
Leerdoel
Je kunt uitleggen wat de tekst vertelt over oorzaken en mogelijke aanpakken van het probleem.
In een tijd waarin de urgentie van duurzaamheid en milieubehoud steeds duidelijker wordt, staat de zoektocht naar effectieve oplossingen voor groene groei centraal. Het streven naar duurzaam produceren en consumeren lijkt een aantrekkelijk antwoord, maar roept ook belangrijke vragen op over de haalbaarheid en effectiviteit ervan. Paul Schenderling onderzoekt kritisch de mythe van groene groei en stelt hij alternatieve benaderingen voor om de uitdagingen van onze tijd aan te pakken.
Managementnieuws | Paul Schenderling: ‘Er is geen bewijs dat groene groei werkt’
Leerdoel
Je kunt voorbeelden geven van complexe uitdagingen die de aanpak van milieuproblemen, zoals duurzame groei, met zich meebrengt.
De viering van Vesak, het hoogtepunt van het boeddhistische jaar, brengt wereldwijd gemeenschappen samen om de geboorte, verlichting en dood van Siddhartha Gautama, de historische Boeddha, te herdenken. In Nederland komen oorspronkelijk uit Azië afkomstige boeddhistische gemeenschappen bijeen in tempels om deze belangrijke gebeurtenis te vieren. Deze vieringen weerspiegelen niet alleen de religieuze aspecten van het boeddhisme, maar ook de culturele diversiteit en de westerse interpretatie van dit eeuwenoude geloof.
Trouw (2019) | Boeddha is jarig, en zo werd dat in Nederland gevierd
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe Vesak in Nederland wordt gevierd en hoe verschillende culturele gemeenschappen in Nederland hun religieuze tradities behouden en uitdragen.