Doorgaan naar hoofdcontent

Meer en meer kennis over bewustzijn van dieren


Recente ontwikkelingen in de wetenschap werpen een nieuw licht op het bewustzijn van dieren. Een groep dierwetenschappers, hersenwetenschappers en filosofen heeft verklaard dat niet alleen mensen en mensapen, maar ook andere dieren, zoals dolfijnen, olifanten, vogels, octopussen en zelfs bijen, bewustzijn bezitten. Deze verklaring werpt belangrijke vragen op over hoe we met dieren omgaan en de ethische implicaties daarvan.


Leerdoel
Je kunt uitleggen wat wetenschappers recent leerden over bewustzijn bij dieren.

Woordenschat
primatoloog, zelfbewustzijn, ethische implicaties

Vragen
1. Welke dieren hebben volgens de verklaring van een groep wetenschappers bewustzijn?
2. Welke soorten bewustzijn benadrukt de verklaring met betrekking tot dieren?
3. Wat zijn enkele ethische implicaties van het erkennen van bewustzijn bij dieren volgens hoogleraar Bas Rodenburg?
4. Welke nieuwe inzichten hebben bijgedragen aan het veranderen van het idee over bewustzijn bij dieren?
5. Welke voorbeelden worden gegeven van dieren die mogelijk bewuste ervaringen hebben?
6. Wat was de reactie van Frans de Waal op het onderzoek naar poetslipvisjes?
7. Wat werd recent ontdekt over bijen met betrekking tot bewustzijn?
8. Hoe kunnen methoden worden ontwikkeld om het lijden van insecten te verminderen?
9. Wat suggereert hoogleraar Pim Haselager over de mogelijkheid dat computers bewustzijn kunnen ervaren?
10. Waarom wordt gesteld dat het falen van kunstmatige intelligentie (AI) de interesse in dieren heeft vergroot?

Opdrachten

1. Persbericht - Schrijf vanuit het perspectief van een van de dieren waarom het gaat een persbericht waarin je het belang van dit nieuws benadrukt. Maak gebruik van de gelezen bron en versterk de argumentatie door vanuit het perspectief van dit dier uit eigen ervaring te spreken. Zorg voor een overtuigend persbericht dat het nieuws alle gewicht geeft dat het volgens dit dier verdient.

2. Persconferentie - Vat de bron samen door je voor te bereiden op een persconferentie. Schrijf daarvoor de kern van de bron op en bedenk een aantal vragen waarmee je meer te weten kunt komen over het onderwerp. Je kunt de persconferentie daarna daadwerkelijk laten plaatsvinden door (een) ander(en) te laten optreden als deskundige/betrokkene en vragen te laten beantwoorden. -> Laat ongeveer drie leerlingen plaatsnemen aan de perstafel en vraag de andere leerlingen om vragen te stellen. De leerlingen aan de perstafel helpen elkaar om zo volledig mogelijk antwoord te geven op de vragen en mogen ook ‘passen’.

3. Voorpagina - Vat de bron samen door te bepalen hoe je het nieuws hierover op de voorpagina brengt. Het nieuws mag de gehele voorpagina beslaan en wordt daar in 3-4 berichten vermeld. Bedenk wat de kop en de globale inhoud van elk bericht wordt.

4. Waar of niet waar - Noteer 10-20 uitspraken over de inhoud van de bron waarvan een deel niet waar is. Wissel de uitspraken uit met een klasgenoot en bepaal wat waar is en wat niet waar is.

5. Emoticons - Vat de bron samen in de vorm van een reeks emoticons. Wissel daarna uit met een ander en leg de kern van de bron uit aan de hand van de verzameling emoticons van de ander.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysiek als mentaal? 4. Hoe ontston