Het recht om te demonstreren en de grenzen ervan zijn onderwerp van discussie, vooral na recente gebeurtenissen. Mensen vragen zich af hoe we dit recht kunnen behouden zonder de veiligheid in gevaar te brengen.
Nieuwsuur Demonstratierecht ter discussie, wat zijn de grenzen?
1. Cornellsamenvatting - Vat de bron samen door eerst bij kernwoorden notities (of tekeningen) te maken en daarmee uiteindelijk een korte samenvatting van de inhoud te maken. Kijk op de website van Vernieuwenderwijs voor een nadere uitleg: Leer aantekeningen te maken met de Cornell-methode - Leer.tips
2. Beeldspraak - Vat de kern van de bron samen door vijf spreekwoorden of gezegden te kiezen die de inhoud goed samenvatten. Test je keuze door ze aan een ander voor te leggen.
3. Voorbeelden - Onder het artikel staan voorbeelden van discussies over de grenzen aan het demonstratierecht. Kies er een en bespreek het gekozen voorbeelden vanuit de vragen: 1 - Wat is het (belangrijkste) vraagstuk of dilemma? 2 - Wie zijn de belangrijkste betrokkenen? 3 - Welke belangen staan er op het spel? 4 - Welke normen en waarden zijn er aan de orde? 5 - Wat zijn de belangrijkste oplossingsmogelijkheden?
4. Stille discussie - Bespreek met anderen de vraag wat de grenzen zijn van demonstratierecht (of een andere gegeven stelling of vraag) op papier waarbij je niet spreekt. Je mag op papier op elkaar reageren. Na een bepaalde tijd krijg je het signaal dat mag worden gesproken. Bespreek dan de belangrijkste inzichten uit jullie discussie.
5. Doorvragen - Vat de bron samen door vijf vragen te bedenken die je een betrokkene zou willen stellen. Bedenk wat diegene mogelijkerwijs zou kunnen antwoorden.
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe je de vrijheid om te demonstreren in evenwicht kunt houden met de behoefte aan veiligheid en orde in de samenleving.
Woordenschat
demissionaire, ontwrichtende, pleidooi, bestaansrecht, ondermijnt, aanstootgevende, dwangsommen, infrastructuur, exemplaren, provoceert
Vragen
1. Waarom komt er voorlopig geen verbod op koranverbrandingen?
2. Waar pleit burgemeester Ahmed Marcouch voor met betrekking tot ontregelende demonstraties?
3. Wat is het standpunt van Amnesty International over het demonstratierecht in Nederland?
4. Welke ervaring deelt Laura ten Brink van Extinction Rebellion over haar demonstratierecht?
5. Wat is het standpunt van VVD-Kamerlid Ingrid Michon over het demonstratierecht?
6. Welke vergelijking maakt Michon met de Public Order Act in het Verenigd Koninkrijk?
7. Wat is de zorg van Marcouch en andere burgemeesters met betrekking tot nationale veiligheid?
8. Wat gebeurt er in Denemarken en Zweden met betrekking tot het verbranden van korans?
9. Hoe heeft Laura ten Brink van Extinction Rebellion haar protestervaring beschreven?
10. Wat is het doel van het aangekondigde onderzoek door het demissionaire kabinet?
Opdrachten
2. Beeldspraak - Vat de kern van de bron samen door vijf spreekwoorden of gezegden te kiezen die de inhoud goed samenvatten. Test je keuze door ze aan een ander voor te leggen.
3. Voorbeelden - Onder het artikel staan voorbeelden van discussies over de grenzen aan het demonstratierecht. Kies er een en bespreek het gekozen voorbeelden vanuit de vragen: 1 - Wat is het (belangrijkste) vraagstuk of dilemma? 2 - Wie zijn de belangrijkste betrokkenen? 3 - Welke belangen staan er op het spel? 4 - Welke normen en waarden zijn er aan de orde? 5 - Wat zijn de belangrijkste oplossingsmogelijkheden?
4. Stille discussie - Bespreek met anderen de vraag wat de grenzen zijn van demonstratierecht (of een andere gegeven stelling of vraag) op papier waarbij je niet spreekt. Je mag op papier op elkaar reageren. Na een bepaalde tijd krijg je het signaal dat mag worden gesproken. Bespreek dan de belangrijkste inzichten uit jullie discussie.
5. Doorvragen - Vat de bron samen door vijf vragen te bedenken die je een betrokkene zou willen stellen. Bedenk wat diegene mogelijkerwijs zou kunnen antwoorden.