Doorgaan naar hoofdcontent

Komende MNMweek | 17 t/m 21 juni

Deze week gaan de lessen over het EK in Duitsland (maandag), Keti Koti (dinsdag), dieren verstaan dankzij AI (woensdag), nieuwe kennis: nieuwe ‘look’ voor oermens (donderdag) en pleidooi tegen smartphones (vrijdag).

Maandag 17 juni: EK: sportief opleven en de problemen even vergeten
Het afgelopen weekend ging het EK van start. Voor een gastland staat er altijd veel op het doel. Het land wil niet alleen sportief gezien uitblinken, maar ook laten zien wat zijn culturele, historische waarde kan zijn. Goed presteren en je goed presenteren man zorgen voor meer toerisme en mogelijk nieuwe economische impulsen geven. Maar gastland van dit EK, Duitsland, weet dat het rommelt in het land.

De Stentor | Het Duitse zomersprookje van 2006 heeft achttien jaar later zijn onschuld verloren

Leerdoel
Je kunt de verschillende effecten van grote sportevenementen zoals het EK op een land benoemen en bespreken.

Dinsdag 18 juni: Waarom Keti Koti?

Op 1 juli herdenken we de afschaffing van de slavernij. Op steeds meer plaatsen in Nederland wordt hier volop aandacht aan besteed. Toch is het nog altijd een lastig, gevoelig thema. Want wat doen we met sporen van die tijd in onder meer straatnamen, monumenten, standbeelden en gebouwen? Wat doen we met het ontbreken van deze dag tussen onze wettelijke vrije dagen? De roep om deze dag veel meer gewicht te geven neemt toe. Maar ook gaan stemmen op om 'verkeerd verleden' van Nederland te laten rusten en vooral naar de toekomst te kijken. Het is een dag waar nog lang geen consensus over bestaat. Daarom is het goed om ook in de klas het gesprek te voeren over hoe je denkt over en omgaat met deze historisch en cultureel gezien belangrijke dag.

De Correspondent | Ja, Keti Koti gaat ook jóú aan

Leerdoel
Je kunt uitleggen welk belang er wordt gehecht aan Keti Koti.


Woensdag 19 juni: Waar of niet waar: AI leert je feilloos praten met je huisdier
Kunstmatige intelligentie (AI) transformeert niet alleen de manier waarop we met mensen communiceren, maar ook hoe we met dieren omgaan. Steeds meer wordt AI toegepast om de communicatie van dieren te onderzoeken.

Olifanten: NOS | Olifantentaal onderzocht met AI: onderzoeker zag ze reageren op 'naam' en RTL Nieuws | Onderzoek: olifanten noemen elkaar bij naam

Toekomstverwachtingen rondom AI: Een Vandaag | Praten met je huisdier dankzij kunstmatige intelligentie: 'Binnen 15 jaar kun je je kat vragen: hoe vind je het leven met mij?' en Naturalis | AI als nieuwe tool om dierentaal te begrijpen | Naturalis en VPRO | Kan AI ons helpen te praten met dieren? en andere vragen over de natuur

Leerdoel
Je kunt de verwachtingen over de rol van AI in het analyseren van dierengeluiden bespreken en kunt voorbeelden geven van ethische vraagstukken die er zijn rondom AI.

Donderdag 20 juni: Nieuwe kennis: nieuwe ‘look’ voor oermens
Door recente ontwikkelingen in archeologisch onderzoek worden historische reconstructies regelmatig aangepast. Een recent voorbeeld is de make-over van de Swifterbantman, de oudste inwoner van Flevoland. Nieuwe wetenschappelijke inzichten hebben geleid tot aanpassingen in zijn uiterlijk en werpen een nieuw licht op onze kijk op de prehistorie.

NOS | Make-over oermens Flevoland: 'stereotiepe Germaan' heeft nu mediterrane uitstraling

Leerdoel
Je kunt met voorbeelden uitleggen hoe nieuwe kennis vraagt om het aanpassen van historische reconstructies.

Vrijdag 21 juni: Smartphones kun je beter weren
De impact van smartphones en sociale media op de mentale gezondheid van jongeren is een groeiend probleem dat steeds meer aandacht krijgt. Amerikaanse psycholoog Jonathan Haidt en verschillende Nederlandse deskundigen waarschuwen voor de ernstige gevolgen hiervan, waaronder verhoogde angst en depressie. In dit artikel worden de zorgen van deze experts en mogelijke oplossingen besproken.

Nederlands Dagblad | Ouders, word wakker, je kind vernietigt zichzelf op zijn smartphone. ‘Het is een epidemie’

Leerdoel
Je kunt uitleggen welk verband wordt gelegd tussen smartphonegebruik en de mentale gezondheid van jongeren.

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende